Przejdź do treści głównej

Czy w Waszej księgowości jest porządek? Zarządzie, sprawdź! [infografika]

autor(ka): Renata Niecikowska, poradnik.ngo.pl
2017-07-17, 03:33
Na co zwrócić uwagę, żeby mieć pewność, że księgowość organizacji jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ale też w sposób pozwalający łatwo pozyskiwać dane finansowe? Jak dzięki temu lepiej zarządzać organizacją? Dowiecie się z naszej infografiki.

Organizacja pozarządowa prowadzi księgowość według zasad określonych w ustawie o rachunkowości*. Niezależnie od jej wielkości, długości istnienia i tego, czym się zajmuje.

Księgowość może być prowadzona przez organizację we własnym zakresie (np. przez wolontariusza lub pracownika zatrudnionego na umowę o pracę) albo zlecana na zewnątrz – wtedy prowadzi ją osoba lub biuro mające uprawnienia księgowe (licencję). Za niedopełnienie zobowiązań podatkowych organizacji odpowiada jednak zarząd organizacji. Dlatego powinien mieć kompetencje do weryfikowania podpisywanych sprawozdań finansowych i sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych. Podpowiadamy, na co szczególnie zwrócić uwagę.

W infografice znajdują się aktywne linki, odsyłające do treści w PORADNIK.NGO.PL z praktycznymi informacjami dotyczącymi księgowości.


Więcej o prowadzeniu księgowości w NGO:

Poniżej (pliki do pobrania) można znaleźć infografikę w formacie A4 do wydruku.


* mniejsze organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencje przychodów i kosztów na zasadach opisanych w ustawie o działalności pożytku (więcej o uproszczonej ewidencji w poradnik.ngo.pl)
 


Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.


Poznaj ofertę SCWO: warszawa.ngo.pl/scwo



Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 8 0

Skomentuj

KOMENTARZE

  • [+] Rozwiń komentarz Plan kont ~Krzysztof Tomczak 17.07.2017, 07:58 Dzień dobry, chciałem zwrócić Państwa uwagę na jedną, dla mnie ważną rzecz. Piszecie o wydzieleniu kont wynikowych z podziałem na projekty. Spotkałem się z tą sugestią wiele razy i według mnie nie jest to do końca dobre rozwiązanie. Prowadząc księgowość dla NGO wydzielam konta dla poszczególnych projektów, ale są to konta dochodowe i wydatkowe. Czyli tworzę subkonta dla konta rachunek bankowy (konto 130) w tak rozbudowanej analityce, żeby konto dochodowe odpowiadało wpływającej dotacji i tożsame konto wydatkowe dla rozdysponowania tej dotacji. Co uzyskuję dzięki temu? Po pierwsze: pełną kontrolę księgową nad realizowanym projektem i zaangażowaniem finansowym i to w każdym etapie realizacji zadania. Po drugie: nie mam zamieszania w finansowaniu kilku projektów w jednym czasie, z różnych dotacji. Po trzecie, zwłaszcza w dotacjach publicznych muszę rozliczać się metodą kasową - więc proszę bardzo o to jest podział szczegółowy z konta dochodów i wydatków. Wracając do kont wynikowych, stosuję jedną zasadę, wydzielam je tak, jak wymaga tego formuła sprawozdań. Przejmując księgowość zastałem właśnie wydzielone konta wynikowe (po kilka kosztowych i przychodowych dla różnych zadań), przysporzyło mi to tylko dodatkowej pracy przy składaniu danych do sprawozdawczości, która przecież nie wymaga podziałów kosztów i przychodów ze względu na projekty. ODPOWIEDZ

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • dokumentowanie działań
  • księgowanie
  • księgowość
  • organizacje pozarządowe
  • prawo
  • władze organizacji
  • zarządzanie
  • zarządzanie