Przejdź do treści głównej

Po co organizacji pozarządowej webinarium?

Webinaria służą uczeniu się oraz wymianie informacji. Jak wykorzystać ich ogromny potencjał w stowarzyszeniu, fundacji? Jakie dają korzyści?

Co warto wiedzieć o webinariach, by prowadzić je z sukcesem? Czy mogą być one odpowiedzią na pytanie, jak prowadzić działania edukacyjne i informacyjne dla ludzi z różnych rejonów Polski przy ograniczonym budżecie? Doświadczenia Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI), która zrealizowała ponad 200 webinariów dla 10.000 osób (przede wszystkim bibliotekarek i bibliotekarzy z małych miejscowości), pokazują, że tak.

Webinarium. Skuteczny warsztat on-line

Webinarium to taki warsztat on-line, podczas którego panuje nieformalna atmosfera, ale też klimat sprzyjający uczeniu. Komunikacja podczas spotkania nigdy nie jest jednostronna – ekspert czy eksperci przedstawiają swoją prezentację, ale są też ciekawi tego, co do powiedzenia (czy raczej napisania) mają uczestnicy spotkania. Ci ostatni mogą czatować, udzielać odpowiedzi za pomocą ankiety, wspólnie rysować na wirtualnej tablicy.

Webinaria dobrze jest realizować według ustalonych, określonych zasad. Na przykład przyjąć, że każde takie spotkanie trwa maksymalnie godzinę, prezentacja eksperta ma przejrzystą strukturę, slajdy są wypełnione zdjęciami, wyrazistymi hasłami i estetyczną grafiką, a ostatni kwadrans webinarium jest zarezerwowany na sesję pytań i odpowiedzi.

Przy biurku z kubkiem kawy. Zalety webinariów

Webinaria to liczne korzyści dla organizacji: obniżenie kosztów związanych z przeprowadzeniem wydarzenia, możliwość dotarcia do grona nawet kilkuset odbiorców naraz czy poznanie nowych narzędzi i nowej metodologii przez zespół.

Raport z badania webinariów (przygotowany na zlecenie FRSI w 2015 r.) wskazuje, że również uczestnicy doceniają zalety takich spotkań on-line - zwłaszcza ich dostępność. Chodzi o możliwość korzystania ze szkolenia bez ponoszenia dodatkowych kosztów i bez konieczności ruszania się z domu czy z pracy (a więc przy biurku z kubkiem kawy!). Byle działał internet – bo w webinarium można uczestniczyć za pomocą komputera, tabletu lub smartfona. Wystarczy włączyć przeglądarkę i kliknąć w odpowiedni link lub ściągnąć i otworzyć aplikację pozwalającą na udział w webinarium.

Gdy szkolenie stacjonarne to za mało

  • Webinaria mają najczęściej charakter edukacyjny – służą przekazaniu konkretnej wiedzy.
     
  • Mogą być uzupełnieniem stacjonarnych szkoleń – taką funkcję pełniły webinaria z cyklu „Kieruj w dobrym stylu”, będące jednym z wielu elementów kompleksowego programu dla dyrektorek i dyrektorów bibliotek (przykładowe webinarium znajdziesz na www.biblioteki.org).
     
  • Mogą być wprowadzeniem do większego wydarzenia, jak np. webinaria przed kongresem bibliotek „Włącz różnorodność!” (przykładowe webinarium znajdziesz na www.biblioteki.org).
     
  • Mogą też funkcjonować samodzielnie, jak np. webinaria poświęcone zagadnieniom promocji z cyklu „Spotkajmy się na kawie… ONLINE” (przykładowe webinarium znajdziesz na www.biblioteki.org).
     

Webinaria ngo.pl (najczęściej edukacyjne) znajdziesz w serwisie PORADNIK.NGO.PL.


Webinarium zamiast dziesiątków maili

Webinaria sprawdzają się też dobrze w funkcji informacyjnej – mogą zastąpić spotkanie zachęcające do dołączenia do nowego projektu, konkursu lub akcji. Umożliwiają przekazanie informacji, przedstawienie zasad, uporządkowanie komunikacji, a także odpowiedzenie na pytania uczestników.

W rezultacie za pomocą jednego webinarium organizacja i jej pracownicy mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu, jaki należałoby przeznaczyć na rozmowy telefoniczne, wymianę maili z ludźmi, którzy czegoś nie doczytali na stronie internetowej lub po prostu chcą coś doprecyzować. Właśnie taki charakter miały np. webinaria: „Akcja Żonkile w Twojej bibliotece”, „Tablety w Twojej bibliotece”, „Włącz się w Tydzień Kodowania” organizowane przez FRSI.

Co ważne, webinaria informacyjne sprawdzają się również wtedy, gdy wskazane jest zintensyfikowanie promocji – bo np. potencjalni odbiorcy projektu mogą nie być zainteresowani udziałem w danym przedsięwzięciu. Wówczas ciekawe, dynamiczne webinarium przedstawiające szereg korzyści może sprawić, że zmienią zdanie.

Kropka nad i – czyli odpowiednie narzędzie do webinariów

Żeby zrealizować webinarium – oprócz chęci i treści do przekazania – trzeba mieć również odpowiednie narzędzie internetowe, czyli platformę do prowadzenia webinariów. Takich platform na rynku jest całkiem sporo. Decydując się na wybór którejś z nich, oprócz oferowanych funkcjonalności, warto wziąć pod uwagę dwie kwestie, ważne z punktu widzenia organizacji pozarządowej.

  • Czy platforma jest dostępna w polskiej wersji językowej?
    Większość platform (np. Webex) funkcjonuje tylko w języku angielskim, co może być kłopotliwe dla odbiorców działań organizacji i zniechęcać ich do udziału w webinariach. Lepiej więc wybrać narzędzie z językiem polskim.
     
  • Jakiego rodzaju wydarzenia Twoja organizacja chce prowadzić i ile pieniędzy na wykupienie dostępu do platformy może przeznaczyć?
    Te dwie kwestie są silnie ze sobą skorelowane. Jeśli Twoja organizacja chciałaby realizować webinaria dla kilkuset osób, zbliżone do tych, jakie prowadzi FRSI, przydatne będzie bardziej zaawansowane (i jednocześnie płatne) narzędzie (np. ClickMeeting – właśnie z tej platformy korzysta FRSI). Jeśli jednak fundusze byłyby przeszkodą, pierwsze kroki można postawić używając narzędzi, których funkcjonalności są wprawdzie bardziej ograniczone, ale za to można korzystać z nich bezpłatnie (np. Google Hangouts).


Eksperymentowanie z pewnością popłaca. Właśnie w ten sposób, zupełnie samodzielnie, nauczyliśmy się prowadzić webinaria w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Obecnie rozwijamy naszą metodologię, oferując wsparcie w realizacji webinariów również w ramach spółki Dimpact, utworzonej przez FRSI.

 

Małgorzata Dąbrowska, Bogna Mrozowska – specjalistki ds. webinariów w firmie Dimpact, która realizuje webinaria ngo.pl.

Wspieramy cele statutowe Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

 


Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Informacja własna portalu ngo.pl

Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 1 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • nowe technologie
  • organizacje pozarządowe
  • profesjonalizacja, podnoszenie kwalifikacji