Przejdź do treści głównej

Jak zrobić naprawdę dobre webinarium?

źródło: Pixaby
Webinarium zorganizować może każdy, kto ma odpowiedni sprzęt, platformę do webinariów i eksperta. Sęk w tym, by webinarium było naprawdę dobre. A więc takie, po którym uczestnikom chce się wracać na kolejne internetowe spotkania oferowane przez Twoją organizację. W pięciu krokach podpowiadamy, jak to zrobić.

KROK 1: Ustal cel i przyjrzyj się grupie docelowej

Zastanów się, jaki jest cel Twojego webinarium. Po co chcesz je zrealizować? Czy chcesz podczas webinarium kogoś, czegoś nauczyć? Przekazać informacje? Rozwiać wątpliwości, odpowiadając na pytania?

Pomyśl też o potencjalnych uczestnikach. Dla kogo przygotowujesz to spotkanie? Co te osoby wiedzą o kwestiach, których będzie dotyczyć webinarium? Jakie mają do nich nastawienie? Przyjrzenie się grupie docelowej jest niezwykle ważne, ponieważ właśnie do potrzeb tych ludzi powinno być dostosowane Twoje spotkanie i jego zawartość merytoryczna.

Pamiętaj też, by nie przeładować webinarium treścią. Dobierz precyzyjnie temat. Lepiej bardziej wąsko niż szeroko – to bardzo ważne! Nie uda się na przykład zrobić dobrego webinarium o całej ustawie o ochronie danych osobowych, bo to temat rzeka, ale podczas takiego spotkania można skupić się na najczęściej popełnianych błędach związanych z przetwarzaniem danych (tutaj znajdziesz przykład nagrania z takiego webinarium: Dane osobowe w organizacji pozarządowej. Jak uniknąć pięciu najczęstszych błędów?). Jeśli więc masz wątpliwości, czy wszystko uda Ci się przekazać – od razu wykreśl kilka punktów z planu Twojego webinarium. Zadbaj też, by trwało ono maksymalnie godzinę, a prezentacja eksperta (lub ekspertów) maksymalnie 40-45 minut.


KROK 2: Przygotuj dobry szablon prezentacji

Dobry szablon to podstawa – to właśnie w nim Twoi eksperci powinni przygotować swoją prezentację. A Ty ułatw im to zadanie, przygotowując wzory slajdów, gdzie w prosty sposób można wstawić ciekawe zdjęcia (koniecznie z legalnych źródeł, np. z serwisu Pixabay), tekst napisany dużą czcionką, wyraziste liczby, proste informacje w punktach itp.

Warto pokazać ekspertom, jak takie przykładowe slajdy mogą wyglądać – możesz w tym celu przygotować wzorcową prezentację na jakikolwiek temat (choćby o pielęgnacji roślin doniczkowych). Wytłumacz ekspertom, że estetyczne, wyraziste slajdy to nie sztuka dla sztuki – ale sposób na utrzymanie uwagi uczestników i lepsze zapamiętywanie przez nich prezentowanych treści.

KROK 3: Wybierz eksperta i przygotuj go dobrze do webinarium

Ekspert lub ekspertka powinni mieć odpowiednią wiedzę i umiejętności z dziedziny, której dotyczy webinarium – to sprawa oczywista. Poza tym takie osoby powinny posiadać pewne doświadczenie w wystąpieniach publicznych – podczas webinarium mają mówić zwięźle, płynnie i zajmująco.

Gdy już wybierzesz eksperta lub ekspertów (maksymalna i rozsądna liczba osób występujących w tej roli to trzy), przedstaw im krótko specyfikę webinariów. Powiedz, że podczas webinarium ekspert odpowiada wyłącznie za część prezentacyjną, a wszystkie inne zadania (m.in. powitanie uczestników, moderowanie sesji pytań i odpowiedzi) – spoczywają na Tobie, czyli moderatorze spotkania.

Pamiętaj też o zorganizowaniu próby generalnej. Powinna odbyć się kilka dni przed webinarium. Dzięki niej eksperci przećwiczą swoją prezentację i oswoją się z platformą webinaryjną. Podczas próby zaplanujecie także wspólnie interaktywne ćwiczenia, które dodatkowo wzmocnią koncentrację uczestników.

​KROK 4: Nie pozwól zasnąć uczestnikom – webinarium przeplataj interakcjami

Podczas webinarium możesz zrealizować następujące aktywności:

  • Ćwiczenie na tablicy – polega na tym, że uczestnicy wspólnie rysują lub piszą na wirtualnej tablicy. Sprawdza się ona znakomicie do przeprowadzenia prostego głosowania lub zaznaczenia czegoś na mapie.
  • Ankieta – za jej pomocą możesz zadać bardziej złożone pytania, proponując uczestnikom różne odpowiedzi. Co ważne, uczestnicy zobaczą wyniki głosowania na żywo, a ekspert będzie mógł od razu je skomentować.
  • Pytanie na czacie – możesz je zadać na przykład wtedy, gdy chcesz poznać opinie czy pomysły uczestników (to świetne narzędzie do realizacji wirtualnej burzy mózgów!).
  • Film – możesz wyświetlić go uczestnikom. Najlepiej, by trwał maksymalnie dwie minuty.

​KROK 5: Zadbaj o sprzęt

Przede wszystkim upewnij się, czy w miejscu, w którym odbędzie się webinarium, jest odpowiednie łącze internetowe (wymogi dotyczące internetu znajdziesz u dostawców platform webinaryjnych). Sprawdź też komputery, z których będziesz korzystać – musisz mieć zawsze aktualną wersję przeglądarki, najnowszą wersję Adobe Flash Player, sprawną kamerę i mikrofon (możesz skorzystać z zestawu słuchawkowego z mikrofonem lub z wbudowanego w komputer mikrofonu).

Przygotuj też miejsce, w którym odbędzie się webinarium. Zobacz, na jakim tle będziecie widoczni wspólnie z ekspertem lub ekspertami. Najlepiej, by była to w miarę jednolita i jasna powierzchnia – np. biała ściana, ewentualnie roll-up z logotypem Twojej organizacji. A jeśli jest zbyt ciemno – zadbaj o dodatkowe oświetlenie.

Zapewnij też komfortowe warunki pracy – przynieś wodę, herbatę, przygotuj kartki i długopisy / markery do robienia notatek lub porozumiewania się z ekspertami. I pamiętaj, nawet jeśli coś podczas webinarium pójdzie na tak – na przykład zawiesi się Internet – zawsze możesz usunąć taki fragment podczas montażu!

POWODZENIA!
 

Małgorzata Dąbrowska, Bogna Mrozowska – specjalistki ds. webinariów w firmie Dimpact, która realizuje webinaria ngo.pl.

Wspieramy cele statutowe Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

 


Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Informacja własna portalu ngo.pl

Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 1 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • nowe technologie
  • PR, promocja, wizerunek
  • profesjonalizacja, podnoszenie kwalifikacji

Co to jest webinarium? Dlaczego warto korzystać z webinariów ngo.pl? [infografika]