Przejdź do treści głównej

Jakie informacje trzeba zgłaszać do KRS?

Podstawowe informacje o obowiązkach w stosunku do KRS, które mają organizacje pozarządowe.

Co daje organizacji rejestracja w KRS? Po co rejestracja?

UWAGA!
Wpis do KRS ma charakter konstytutywny, co oznacza, że dopiero od momentu jego dokonania organizacja może rozpocząć działalność, dla której została powołana.

Dzięki wpisowi do KRS organizacja uzyskuje osobowość prawną – oznacza to, że stowarzyszenie/fundacja staje się podmiotem różnych praw i obowiązków i może podejmować czynności prawne, co znacznie poszerza możliwości działania (może np. rozpocząć działalność gospodarczą, podejmować współpracę finansową z administracją, przyjmować darowizny itp.).

  • KRS jest źródłem informacji o organizacjach do niego wpisanych - dzięki temu, że jest rejestrem publicznym i jawnym (każdy ma prawo wglądu do informacji w nim zawartych, chyba, że szczególne przepisy prawa zabraniają ujawniania niektórych danych).
  • W KRS jest zapisywana historia naszej organizacji. Oczywiście nie cała historia, ale pewne ważne informacje np. nazwa organizacji, adres, cele działania czy imiona i nazwiska członków zarządu. Jeśli te informacje się zmieniają, zgłaszamy je do KRS, dzięki temu wiele lat  po powstaniu organizacji  możemy sprawdzić kto był w pierwszym składzie w zarządu.
  • Z KRS pobieramy odpisy, wyciągi i zaświadczenia, które poświadczają status prawny stowarzyszenia/fundacji i są źródłem informacji a aktualnym stanie organizacji. W praktyce wyciągi/odpisy potrzebne są np. przy składaniu wniosku o dotację, przy zakładaniu konta w banku.

Użyteczne linki:
• Wyszukiwarka podmiotów wpisanych do KRS: https://ems.ms.gov.pl/ (można w niej znaleźć organizację i pobrać jej odpis):
• Akty prawne dotyczące Krajowego Rejestru Sądowego:
http://www.ms.gov.pl/krs/krs_akty_prawne.php

Jakie organizacje rejestrują się w KRS?

W KRS w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej rejestrują się m.in.:

  • stowarzyszenia, co obejmuje także ich jednostki terenowe posiadające osobowość prawną,
  • związki stowarzyszeń,
  • fundacje,
  • nieposiadające osobowości prawnej organizacje pożytku publicznego,
  • inne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego,
  • kościelne osoby prawne będące organizacjami pożytku publicznego,
  • nieposiadające osobowości prawnej instytucje kościelne będące organizacjami pożytku publicznego.

Szczegółowy spis rejestrowanych w KRS podmiotów został określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2002 r. sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach.

Gdzie znajdę formularze KRS?

Formularze dostępne są:

Nie ma obowiązku używania oryginalnych, barwnych formularzy. Możemy też użyć formularzy, które skserujemy lub wydrukujemy, np. ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Kiedy można zgłosić do sądu informacje bez użycia formularzy?

Zasadą jest składanie wniosków na właściwych formularzach. Ale istnieje jedno odstępstwo od tej zasady.
 
Jeżeli, po złożeniu wniosku o wpis do rejestru, a przed wydaniem orzeczenia przez sąd, uległy zmianie informacje, które organizacja już zgłosiła, powinna ona złożyć tzw. pismo procesowe. W piśmie trzeba dokładnie określić rodzaj formularza i pole formularza, które organizacja chce zmienić, wskazać dotychczasową treść pola, określić nową treść zgodnie z żądaniem, a także przedstawić uzasadnienie zmian wraz z dokumentami je potwierdzającymi. Oprócz w/w, głównej treści wniosku, pismo powinno zawierać min. takie informacje, jak: oznaczenie sądu, do którego je kierujemy, dane stron i ich podpisy.
 
PRZYKŁAD:
Fundacja Pogodna Jesień złożyła do sądu wniosek o zmianę statutu na formularzu KRS-Z20. Zanim ta zmiana została przez sąd zatwierdzona Rada Fundacji dokonała kolejnych zmian w statucie (o których wcześniej zapomniano). W tym przypadku nie można jednak złożyć kolejnego formularza KRS-Z20, na którym zgłosi się kolejne zmiany statutu. Informacja o tej zmianie została zgłoszona przez Zarząd w postaci pisma procesowego, w którym opisano całe zdarzenie oraz niezbędne modyfikacje, dotyczące formularza KRS-Z20, który był już złożony do sądu.

Jakie informacje muszą zgłaszać do KRS fundacje i stowarzyszenia?

Nie wszystkie ważne działania czy zmiany, które zachodzą w organizacji, muszą być zgłoszone do KRS. Część informacji jest przechowywana w postaci uchwał zarządu, rady lub walnego zebrania w dokumentacji organizacji i nie trzeba ich zgłaszać do KRS. Część informacji musimy jednak zgłaszać do KRS – robimy to za pomocą formularzy urzędowych i to właśnie z nich wynika, co powinniśmy zgłosić.
 
Do KRS zgłasza się m. in. następujące informacje/zmiany informacji:
  • oznaczenie rodzaju organizacji (czyli czy jest to stowarzyszenie, fundacja czy związek stowarzyszeń),
  • nazwa/zmiana nazwy organizacji,
  • dane o wcześniejszej rejestracji, jeśli miała miejsce (czyli nazwa rejestru, nazwa sądu prowadzącego rejestr, numer w rejestrze),
  • siedziba/zmiana siedziby organizacji,
  • adres/zmiana adresu organizacji,
  • informacje o statucie (informacje o sporządzeniu lub zmianie statutu, co obejmuje: datę sporządzenia lub zmiany statutu, w przypadku zaś zmiany statutu także oznaczenie zmienionych paragrafów, w wypadku ustalenia nowego tekstu statutu – zaznaczenie tej okoliczności),
  • cele/zmiana celów dla których została powołana organizacja
  • czas, na jaki została utworzona organizacja,
  • organ sprawujący nadzór (np. minister, starosta powiatu),
  • organ uprawniony do reprezentacji/zmiana organu uprawnionego do reprezentacji organizacji (jego nazwa, sposób reprezentacji sposobu reprezentacji, dane osób wchodzących w skład np. zarządu),
  • organ nadzoru wewnętrznego/zmiana organu nadzoru wewnętrznego organizacji, np. rada fundacji, komisja rewizyjna (jego nazwę i dane osób wchodzących w skład),
  • dane/zmiana danych posiadanych przez organizację jednostek terenowych lub oddziałów (nazwę, siedzibę, adres jednostki terenowej),
  • wniosek o ubieganie się o status pożytku publicznego/zmiana informacji o statusie organizacji pożytku publicznego/wykreślenie statusu organizacji pożytku publicznego,
  • wniosek o zarejestrowanie działalności gospodarczej/zmiana informacji o działalności gospodarczej/wykreślenie działalności gospodarczej
  • złożenie sprawozdania finansowego - tylko organizacje wpisane do rejestruj przedsiębiorców.

Jakie są konsekwencje nie złożenia obowiązkowych dokumentów do KRS?

Jeżeli organizacja nie składa obowiązkowych dokumentów do KRS (np. aktualnego statutu, dokumentów obrazujących zmiany we władzach itp.), sąd wzywa do dopełnienia tego obowiązku, dając organizacji 7-dniowy termin. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku sąd nakłada grzywnę na zarząd organizacji (grzywna może być ponowiona w razie bezczynności zarządu, a w momencie, gdy organizacja dopełni obowiązku grzywna może być umorzona). Jeżeli organizacja, pomimo dwukrotnego wezwania, nie uczyniła tego, sąd rozpoczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie organizacji, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.

Jak wygląda takie postępowanie o rozwiązanie  organizacji?

  1. Sąd ma obowiązek zawiadomić organizację o tym, że rozpoczął  postępowania o rozwiązanie, jednocześnie wzywając ją do wykazania, że prowadzi działalność i posiada majątek (ze wskazaniem jego składników), w terminie 14 dni od daty doręczenia ( w piśmie z sądu musi pojawić się pouczenie o skutkach braku odpowiedzi na wezwanie sądu).  W przypadku, gdy organizacja nie ma zarządu lub w rejestrze nie ma aktualnego jej adresu i, sąd może zamiast powiadomienia, opublikować ogłoszenie o rozpoczęciu postępowanie o rozwiązanie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
  2. Podczas postępowania sąd sprawdza czy organizacja posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność i robi to na różne sposoby:

      a) Ogłasza w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wszczęcie postępowania o rozwiązanie. Sąd może zarządzić umieszczenie takiego ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie oraz podać je w każdy inny odpowiedni sposób do publicznej
             wiadomości. Ogłoszenie musi zawierać następujące informacje:

  • nazwę sądu rejestrowego prowadzącego postępowanie, nazwę organizacji i jej numer w rejestrze, ostatni ujawniony w rejestrze adres siedziby oraz informację o celu prowadzonego postępowania;
  • wezwanie skierowane do wszystkich osób, których uzasadniony interes mógłby sprzeciwiać się rozwiązaniu organizacji i wykreśleniu jej z rejestru, do zgłaszania okoliczności przemawiających przeciwko rozwiązaniu w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia;
  • pouczenie, że w przypadku stwierdzenia, że organizacja nie posiada zbywalnego majątku i faktycznie nie prowadzi działalności, sąd rejestrowy może orzec o rozwiązaniu tej organizacji bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego i zarządzić wykreślenie jej z rejestru.

       b) Sąd może zwrócić się do organów podatkowych, organów prowadzących rejestry lub ewidencje publiczne a także do innych organów administracji publicznej czy organizacji społecznych, o udzielenie informacji czy podmiot posiada zbywalny
       majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.

  1. Po ustaleniu, że organizacja nie posiada zbywalnego majątku i faktycznie nie prowadzi działalności, sąd orzeka o jej rozwiązaniu i zarządza wykreślenie jej z rejestru.  Decyzję tę ogłasza w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Mienie pozostałe po wykreślonym z rejestru podmiocie nabywa nieodpłatnie, z mocy prawa, skarb Państwa, bez względu na przyczynę wykreślenia. W przypadku ustalenia, że podmiot posiada zbywalny majątek lub faktycznie prowadzi działalność, a także w przypadku, gdy sąd uzna, że zachodzą inne okoliczności przemawiające przeciwko rozwiązaniu podmiotu (w szczególności uzasadnione interesem wierzyciela), sąd umarza postępowanie o rozwiązanie.

Przeprowadzenie z urzędu  przez sąd rejestrowy postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do rejestru, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, jest możliwe także w sytuacji, gdy:

  1. Oddalając sprawę o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie upadłościowe, sąd upadłościowy stwierdził, że zgromadzony w sprawie materiał daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego
  2. Oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
  3. Wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego do złożenia obowiązkowych dokumentów (lub obowiązkowego wniosku o wpis do rejestru) lub jego umorzeniu,
  4. Podmiot nie złożył  rocznych sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata obrotowe, mimo wezwania sądu rejestrowego

Co to jest, na czym polega i kogo dotyczy zasada "jednego okienka"?

Dnia 1 grudnia 2014 r. weszła w życie Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161). Te inne ustawy, to ustawa o statystyce publicznej, ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników i ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Wynikają z nich ważne zmiany w zakresie regulacji dotyczących procedur rejestracyjnych związanych z rozpoczynaniem działalności.

Najważniejsza zmiana dotyczy sposobu funkcjonowania zasady „jednego okienka”. Zasada ta miała na celu ułatwienie procedur uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej i dotyczyła m.in. fundacji i stowarzyszeń:

  • rejestrujących działalność gospodarczą,
  • lub dokonujących zmian w rejestrze przedsiębiorców.

Organizacja – przedsiębiorca, dokonując pierwszego wpisu w KRS lub zgłaszając zmiany, do wniosku rejestracyjnego załączała także formularze identyfikacyjne lub aktualizacyjne przeznaczone do Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. KRS, po zarejestrowaniu zgłoszonych zmian, w imieniu organizacji przekazywał złożone formularze do odpowiednich urzędów.

Aktualnie, dzięki zmianom w przepisach, KAŻDA organizacja rejestrująca się lub zgłaszająca zmiany w KRS (nie tylko organizacja- przedsiębiorca), korzysta z zasady „jednego okienka”. Polega ona tym, że KRS przekazuje za pomocą systemu teleinformatycznego, dane na temat organizacji do właściwych urzędów. Identyfikator podatkowy NIP i numer identyfikacyjny REGON zostają nadane automatycznie. Organizacja nie musi w tym celu wypełniać dodatkowych formularzy, wszystkie potrzebne dane znajdują się formularzach KRS.

Zasada "jednego okienka" przy pierwszym wpisie

UWAGA!
Organizacja razem z numerem KRS (wpisem do rejestru) otrzyma automatycznie także numer REGON i NIP i może zacząć działać.

Organizacja (stowarzyszenie/fundacja) wypełnia formularze rejestrowe do KRS i składa je wraz z dokumentami potwierdzającymi wpis. Jest rejestrowana w KRS – nadany numer KRS. Dane podstawowe (te wpisywane do KRS m.in. nazwa, adres siedziby, nazwa rejestru, numer w rejestrze, rodzaje działalności gospodarczej) są przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) skąd „biorą” je do swoich potrzeb US, GUS i ZUS. Organizacji zostaje nadany numer REGON i NIP i jest automatycznie wpisany do rejestru KRS. Potwierdzeniem nadania numerów jest ujawnienie/pokazanie ich w rejestrze KRS.

 Zasada "jednego okienka" przy zgłaszaniu zmian

Ważne usprawnienie, dla działających już organizacji, polega też na tym, że przy zgłaszaniu zmian do KRS, nie muszą już załączać żadnych formularzy aktualizacyjnych do GUS, US i ZUS, ponieważ zmiany zgłoszone na formularzach KRS zostaną automatycznie przekazane do właściwych urzędów. Np. jeśli organizacja zmienia nazwę, adres to wystarczy, że zgłosi to do KRS, a GUS, US i ZUS pobiorą te informacje automatycznie za pomocą systemu teleinformatycznego. Czyli – mniej papierów i chodzenia po urzędach.

Jedynie w przypadku zgłoszenia dodatkowych informacji, które nie są ujawniane w KRS, tzw. danych uzupełniających, organizacja musi je sama zgłosić do urzędu skarbowego. Te dodatkowe informacje to między innymi:

  • miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej,
  • wykaz rachunków bankowych,
  • data powstania obowiązku płacenia składek,
  • data wyrejestrowania z ubezpieczenia ostatniej osoby, za którą płatnik ma obowiązek składania dokumentów ubezpieczeniowych,
  • przeważający rodzaj działalności statutowej (według PKD).
Wyraź opinię 28 0

na skróty / spis treści

Ratunku! Nie złożyliśmy sprawozdania w terminie!

autor: Zsuzsanna Kilian, http://http://www.sxc.hu/profile/nkzs
Zdarza się, że organizacje pozarządowe nie dotrzymują terminu składania sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego, czyli 10 dni od daty ich zatwierdzenia. Co można zrobić, jeśli termin minął?
24