Poradnik - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Abecadło dobrych praktyk: Bezpieczeństwo fizyczne

Reklama

Abecadło dobrych praktyk organizacji pozarządowej - sprawdź jak bezpiecznie prowadzić swoją organizację!

1

Bezpieczna siedziba

W każdym pomieszczeniu biura umieść apteczkę i gaśnicę. Udrożnij ciągi ewakuacyjne. Regularnie ćwicz z zespołem ewakuację biura. Kilka osób w zespole powinno być przeszkolonych w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Niezależnie od tego, czy zatrudniasz pracowników na etat, czy współpracujecie na innych zasadach, przestrzegaj zasad BHP. Najważniejsze zasady to kontrolowanie raz do roku stanu bezpieczeństwa wszystkich pomieszczeń i szkolenia BHP dla pracowników. Warto skorzystać z usług zawodowego inspektora BHP (wybierz takiego, który nie tylko podbije papierek, ale realnie przyjrzy się organizacji).

Reklama
2

Radzenie sobie z agresywną osobą

Urządź biuro tak, by osoba wchodząca z zewnątrz nie trafiała od razu do pokoi, gdzie pracuje zespół. Przygotuj procedury i przećwicz z zespołem sytuację, gdy do biura wchodzi osoba agresywna. W takiej sytuacji trzeba postarać się nie eskalować agresji, zachowywać się uprzejmie i spokojnie, postarać się wysłuchać, o co chodzi. Jeśli w biurze jest kilka osób, niech jedna zawiadomi odpowiednie służby, zanim sama pospieszy na pomoc. Po całym zdarzeniu otoczcie wsparciem osoby, które wzięły na siebie ciężar kontaktu z agresorem.

3

Potencjalne konsekwencje zaniedbań

Zamknięte na kłódkę kraty w oknach to w razie pożaru śmiertelna pułapka. Umiejętność udzielenia pierwszej pomocy czy środki opatrunkowe mogą uratować komuś życie. Znajdująca się pod ręką gaśnica pozwoli ugasić mały ogień, zanim przerodzi się w pożar i spowoduje wielkie straty.

Agresja może przybierać różne formy i mieć różne przyczyny. Czasem jest stosowana celowo: jako sposób na zastraszenie organizacji – jeśli nie będziecie na to przygotowani, może okazać się skuteczny. Do organizacji trafiają czasem ludzie z problemami, w stresie, który może przejawiać się w zachowaniach agresywnych – jeśli przyjmie je osoba nieprzygotowana, sytuacja może eskalować, co spowoduje koszty emocjonalne po obu stronach.

4

Gdzie szukać informacji?

5

Abecadło dobrych praktyk organizacji pozarządowej

Abecadło dobrych praktyk organizacji pozarządowej to skrótowy przegląd różnych obszarów działania organizacji, w których warto zadbać o porządek. Podpowiadamy nie tylko, jakie organizacja ma obowiązki wynikające z prawa czy jakie procedury powinna przyjąć, by działać sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z prawem, ale też szereg dobrych praktyk, które pozwolą organizacji uniknąć wielu problemów lub zminimalizować szkody, gdy pojawi kryzys w jednym z opisanych obszarów związanych z bezpieczeństwem organizacji.

Abecadło powstało z inicjatywy grupy osób aktywnych w sektorze pozarządowym, które postanowiły podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, żeby pomóc innym tworzyć bezpieczne i odporne na kryzysy organizacje pozarządowe.

Opracowanie: Anna Obem
Współpraca: Magdalena Dul-Komosińska, Jakub Sokalski, Zofia Komorowska, Rafał Kowalski

Zaangażowane organizacje: Fundacja PanoptykonStoczniaWWFStowarzyszenie Klon/JaworGreenpeaceFundacja im. S. BatoregoStowarzyszenie BORISFRSO.

Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?

Komentarze

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.