Poradnik - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Abecadło dobrych praktyk: Komunikacja

Reklama

Abecadło dobrych praktyk organizacji pozarządowej - sprawdź jak bezpiecznie prowadzić swoją organizację!

1

Kryzys komunikacyjny

Wypisz wszystkie możliwe trudne i niewygodne pytania, jakie możesz usłyszeć w kontekście działania Twojej organizacji i ludzi z nią związanych (zarządu, członków organów kontrolnych, zespołu, darczyńców, ambasadorów). Weź pod uwagę także te obszary działania organizacji, które mogą nie być oczywiste dla przeciętnego odbiorcy. Przejrzyj doniesienia prasowe na temat innych organizacji – za co były atakowane. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydają Ci się one kompletnie absurdalne, zastanów się, czy umiałbyś/-abyś zareagować, gdyby to wobec Ciebie stawiano takie zarzuty.

Do każdego z pytań przygotuj krótką i zwięzłą odpowiedź. Przetestuj je na zaufanych osobach postronnych i w razie potrzeby zweryfikuj. Zastanów się też, na ile ta odpowiedź wyczerpuje temat, czy nie może prowokować do dalszych pytań albo – wyrwana z kontekstu – działać na Twoją niekorzyść.

Przygotuj plan komunikacji kryzysowej. W planie opisz szczegółowe procedury na wypadek wystąpienia kryzysu komunikacyjnego: (a) kto koordynuje działania i podejmuje decyzje; (b) kto wchodzi w skład zespołu szybkiego reagowania i pozostaje do dyspozycji w trudnej sytuacji; (c) jak postępują w takich momentach pozostali pracownicy (czy udzielają odpowiedzi, czy też nie / do kogo kierują przychodzące zapytania / jak powinni reagować w konkretnych sytuacjach). Warto pamiętać przede wszystkim o osobach, które w ramach swoich obowiązków odbierają telefony! Każda osoba w biurze powinna znać te procedury.

Reklama
2

Potencjalne konsekwencje zaniedbań

Kryzys komunikacyjny można przekuć na korzyść dla organizacji, bo to jest ten moment, kiedy wszyscy Cię będą słuchać. Ale bez przygotowania będzie to niezwykle trudne (o ile nie niemożliwe). Utracona szansa to jedno – nieumiejętna reakcja na zapytania od mediów, emocje bądź nieprzemyślane wyjaśnienia mogą doprowadzić do głębokiego kryzysu wizerunkowego organizacji.

3

Gdzie szukać informacji?

4

Abecadło dobrych praktyk organizacji pozarządowej

Abecadło dobrych praktyk organizacji pozarządowej to skrótowy przegląd różnych obszarów działania organizacji, w których warto zadbać o porządek. Podpowiadamy nie tylko, jakie organizacja ma obowiązki wynikające z prawa czy jakie procedury powinna przyjąć, by działać sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z prawem, ale też szereg dobrych praktyk, które pozwolą organizacji uniknąć wielu problemów lub zminimalizować szkody, gdy pojawi kryzys w jednym z opisanych obszarów związanych z bezpieczeństwem organizacji.

Abecadło powstało z inicjatywy grupy osób aktywnych w sektorze pozarządowym, które postanowiły podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, żeby pomóc innym tworzyć bezpieczne i odporne na kryzysy organizacje pozarządowe.

Opracowanie: Anna Obem
Współpraca: Magdalena Dul-Komosińska, Jakub Sokalski, Zofia Komorowska, Rafał Kowalski

Zaangażowane organizacje: Fundacja PanoptykonStoczniaWWFStowarzyszenie Klon/JaworGreenpeaceFundacja im. S. BatoregoStowarzyszenie BORISFRSO.

Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?

Komentarze

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.