Lato to nie tylko czas beztroski i wczasów na Helu. Wiele stowarzyszeń i fundacji, z myślą o nadchodzącym roku szkolnym, intensywnie działa, kompletując wyprawki dla swoich podopiecznych. Często w formie zbiórki. Czy muszą ją zgłaszać? – wyjaśnia doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
Wstęp
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Jesteśmy stowarzyszeniem działającym na rzecz naszego sąsiedztwa. Chcielibyśmy w czasie wakacji zrobić zbiórkę artykułów szkolnych dla dzieci z niezamożnych rodzin z naszego osiedla. Najprawdopodobniej w większym sklepie. Czy wystarczy zgoda sklepu?
ODPOWIEDŹ DORADCZYNI SERWISU PORADNIK NGO.PL
Kiedy zbiórka jest publiczna
Organizowanie zbiórki artykułów szkolnych w sklepie, gdzie każdy anonimowy darczyńca będzie mógł wspomóc prowadzoną akcję, to nic innego jak zbiórka publiczna. A dokładniej – zbieranie ofiar w naturze, bo tak to zostało nazwane w Ustawie o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Taka zbiórka wymaga wcześniejszego zgłoszenia w portalu zbiorki.gov.pl
Cel takiej zbiórki musi się mieścić w sferze zadań publicznych określonych w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zbieranie artykułów szkolnych, żeby wesprzeć dzieci z rodzin niezamożnych jest jak najbardziej celem, który mieści się w ustawowym katalogu. Warto pamiętać, że cel zbiórki musi być też zgodny z celami statutowymi organizacji.
Więcej o tym, czym jest zbiórka publiczna, czytaj: http://poradnik.ngo.pl/zbiorki-publiczne
Zgłoszenie zbiórki publicznej
Zbiórkę artykułów szkolnych można zgłosić na dwa sposoby: – elektronicznie przez system informatyczny albo na papierze, osobiście lub za pomocą tradycyjnej poczty – do portalu zbiórki.gov.pl.
Wzór formularza zgłoszenia jest taki sam w wersji elektronicznej i papierowej. Organizacja wpisuje w nim m.in. swoją nazwę, cel zbiórki publicznej, sposób przeprowadzenia tej zbiórki, (np. zbiórka artykułów szkolnych do koszy w sklepach), miejsce i termin.
Zbiórkę zgłaszają członkowie zarządu, zgodnie ze sposobem reprezentacji lub wyznaczony przez nich pełnomocnik. W ostatnim przypadku, do zgłoszenia, trzeba dołączyć pełnomocnictwo.
Zgłoszenie na formularzu papierowym wystarczy własnoręcznie podpisać. Aby zgłosić zbiórkę przez internet, organizacja musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub tak zwany profil zaufany ePUAP. Profil działa jak podpis elektroniczny, dzięki któremu organizacja może załatwiać sprawy administracyjne online. Instrukcja zakładania profilu znajduje się w portalu zbiorek publicznych: http://zbiorki.gov.pl/zbiorki/publikacje/szczegoly-artykulu.xhtml
Aby zgłosić zbiórkę drogą elektroniczną, należy wejść na stronę zbiorki.gov.pl i wcisnąć polecenie „Zgłoś lub rozlicz zbiórkę elektronicznie”. System automatycznie przekieruje zgłaszającego na platformę ePUAP. Formularz zawiera podpowiedzi do wypełnienia poszczególnych pól.
Również na stronie zbiorki.gov.pl dostępny jest formularz z komentarzami-„podpowiedziami” do zgłoszenie zbiórki w wersji papierowej. Ze strony głównej należy wejść w „Zgłoś lub rozlicz zbiórkę papierowo”.
Wersję papierową można przesłać lub zanieść osobiście do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na ulicę Królewską 27 w Warszawie.
O tym, jak uniknąć błędów przy zgłaszaniu zbiórki, czytaj: Zgłoszenie zbiórki publicznej – jak uniknąć błędów
Przykładowo wypełnione formularze zgłoszenia znajdują się w serwisie: http://poradnik.ngo.pl/formularze-zbiorki-publiczne
Zgoda na zbiórkę
W zależności od tego, gdzie organizacja będzie przeprowadzała zbiórkę artykułów szkolnych, może potrzebować dodatkowej zgody gospodarza miejsca. W przypadku sklepu – właściciela lub kierownika.
Odpowiadając na pytanie
Zgoda z miejsca, gdzie ma być przeprowadzana zbiórka artykułów szkolnych nie wystarczy, ponieważ jest to zbiórka publiczna, która wymaga zgłoszenia. Niezgłoszenie zbiórki grozi karą grzywny. A zatem trzeba ją zgłosić do administratora portalu zbiórek publicznych – Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Jeśli zgłoszenie jest prawidłowe, informacja o zbiórce zamieszczana jest na portalu zbiorki.gov.pl.
Stowarzyszenie podejmując się tego zadania, powinno sprawdzić, czy cel zbiórki jest zgodny z jego działaniami statutowymi.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, Dz.U. 2014 poz. 498
Art.1.
1. Zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.) oraz na cele religijne.
Art. 3.
Uprawnionym do prowadzenia zbiórki publicznej, zwanym dalej „organizatorem zbiórki”, jest:
Organizacja pozarządowa w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
Podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
Komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej.
Art. 5.
1. Zbiórka publiczna może zostać przeprowadzona po jej zgłoszeniu przez organizatora zbiórki i zamieszczeniu informacji o zgłoszeniu przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych, zwanym dalej „portalem zbiórek publicznych”.
2. Zgłoszenie zbiórki publicznej jest dokonywane przy użyciu formularza elektronicznego.
3. Administratorem portalu zbiórek publicznych jest minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Art. 6.
1. Dopuszcza się możliwość zgłoszenia zbiórki publicznej w postaci papierowej.
2. Organizator zbiórki wypełnia zgłoszenie zbiórki publicznej i doręcza je ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.
3. Zgłoszenie zbiórki publicznej dokonane w postaci papierowej osoba uprawniona do reprezentowania organizatora zbiórki opatruje własnoręcznym podpisem.
Art. 9.
1. Zgłoszenie zbiórki publicznej zawiera w szczególności:
1) cel zbiórki publicznej;
2) dane organizatora zbiórki:
a) nazwę podmiotu, oznaczenie siedziby oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON – w przypadku organizatora, o którym mowa w art. 3 pkt 1 i 2,
b) imiona i nazwiska członków komitetu społecznego, ich adresy zamieszkania, numery PESEL, a w przypadku gdy członek komitetu nie ma numeru PESEL, serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość – w przypadku organizatora, o którym mowa w art. 3 pkt 3;
3) dane, w zakresie określonym w pkt 2 lit. b, osoby uprawnionej do reprezentowania organizatora zbiórki;
4) sposób prowadzenia zbiórki publicznej;
5) miejsce prowadzenia zbiórki publicznej;
6) termin rozpoczęcia i termin zakończenia zbiórki publicznej;
7) przewidywane koszty niezbędne do zorganizowania i przeprowadzenia zbiórki, które zostaną pokryte z zebranych ofiar.
2. Zgłoszenie zbiórki publicznej dokonywane w postaci elektronicznej osoba uprawniona do reprezentowania organizatora zbiórki opatruje bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
3. Wzór zgłoszenia zbiórki publicznej udostępnia się nieodpłatnie na portalu zbiórek publicznych.
4. W przypadku gdy organizator zbiórki jest reprezentowany przez pełnomocnika, do zgłoszenia zbiórki publicznej dołącza się oryginał albo kopię pełnomocnictwa.