Fundacja z działalnością gospodarczą w mieszkaniu a podatek od nieruchomości
Właściciele mieszkań i budynków mają obowiązek opłacania podatku od nieruchomości. Stawki podatku są różne – najniższe są za lokale mieszkalne, a najwyższe od lokali zajętych na działalność gospodarczą. Czy zarejestrowanie fundacji z działalnością gospodarczą w prywatnym mieszkaniu ma wpływ na wysokość podatku od tego lokalu?
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ:
Wraz ze znajomymi zakładamy fundację. Nasza fundacja będzie prowadziła działalność statutową nieodpłatną oraz działalność gospodarczą. Rejestrowa siedziba organizacji (tj. taka, którą zgłosimy do sądu rejestrowego jako adres) będzie się znajdować w mieszkaniu jednego z członków zarządu fundacji – na zasadzie użyczenia. W lokalu nie będziemy prowadzić żadnych działań statutowych, ani działań związanych z działalnością gospodarczą. Wszystkie nasze działania będą realizowane „na zewnątrz” (będziemy zajmować się prowadzeniem szkoleń, które będą prowadzone u zleceniodawców lub w wynajętych salach). Będzie to tylko adres do korespondencji i przechowywania dokumentacji.
Czy w takim wypadku żadnej ze stron (właściciela mieszkania ani fundacji) nie będzie obciążał dodatkowy, wyższy podatek za lokal niż jest płacony obecnie?
DORADCZYNI SERWISU PORADNIK NGO.PL ODPOWIADA:
Wysokość podatku od nieruchomości zależy m.in. od sposobu wykorzystania danej nieruchomości. Obowiązek zgłoszenia nieruchomości do opodatkowania i podania sposobu jej wykorzystania ciąży na płatniku podatku, czyli osobie odpowiedzialnej za opłacanie podatku. Zgłoszenia dokonuje się w specjalnej deklaracji składanej w gminie.
Wobec tego w omawianym pytaniu tak naprawdę do wyjaśnienia są dwie kwestie – kto jest odpowiedzialny za płacenie podatku od lokalu – właściciel mieszkania czy fundacja, która będzie z niego korzystała. Druga kwestia to wysokość podatku.
Siedziba organizacji pozarządowej a miejsce prowadzenia działalności
Każda NGO jest zarejestrowana pod jakimś adresem, ma siedzibę w określonym miejscu. Z prawnego punktu widzenia możliwość korzystania z lokalu wiąże się z tym, że dany podmiot – w tym przypadku fundacja – posiada uprawnienie do korzystania z lokalu (tytuł prawny). W organizacjach pozarządowych takim tytułem prawnym najczęściej jest umowa najmu, umowa użyczenia lokalu, a czasem prawo własności lokalu.
Oprócz tego, że NGO jest zarejestrowane pod adresem wskazanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, to ma jeszcze obowiązek zgłoszenia do urzędu skarbowego danych uzupełniających. Zgłoszenia takiego dokonuje się na formularzu NIP-8, w którym m.in. podaje się miejsca prowadzenia działalności – zarówno statutowej, jak i gospodarczej.
W praktyce bywają różne sytuacje. Czasem miejsce prowadzenia działalności jest inne niż siedziba zarejestrowania – np. organizacja ma podpisaną stałą umowę na wynajem sali szkoleniowej, w której prowadzi szkolenia – wtedy jest inny adres zarejestrowania organizacji i inny adres prowadzenia działalności, który należy podać urzędowi skarbowemu. Czasem miejsc prowadzenia działalności jest kilka – np. organizacja prowadzi zajęcia dla dzieci w kilku ustalonych świetlicach, wtedy także adresy tych świetlic należy podać w informacji do urzędu skarbowego.
W sytuacji opisanej przez czytelnika nie można z góry określić, pod jakimi adresami będą prowadzone szkolenia, działalność będzie w różnych miejscach, których nie da się z góry ustalić. Jednak jakiś adres działalności należy wskazać, nawet jeśli nie da się określić stałego miejsca – gdyż np. tak jak w opisanym przypadku działalność jest prowadzona u klientów, czy w różnych doraźnie wynajmowanych salach (w zależności od potrzeb) i nie da się wskazać konkretnej siedziby. W takiej sytuacji trzeba wskazać główne miejsce wykonywania działalności. Zazwyczaj wskazuje się wtedy miejsce zarejestrowania organizacji, chociaż w praktyce oznaczać to będzie „administrowanie” działalnością, swoiste „centrum organizacyjne”, w którym przechowuje się umowy i inne dokumenty, związane z prowadzeniem działalności (w tym przypadku szkoleń), a nie wykonuje jakąś działalność.
Kto jest płatnikiem podatku od nieruchomości
Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek płacenia podatku od nieruchomości ciąży m.in. na:
- właścicielach nieruchomości
- posiadaczach nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem (czyli np. w sytuacji wynajmowania lokalu od miasta / gminy), z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości (…).
Z opisu wynika, że fundacja będzie korzystała z lokalu użyczonego przez prywatną osobę (w tym przypadku członka zarządu), który jest osobą fizyczną. Lokal nie jest zatem własnością Skarbu Państwa ani jednostki samorządu terytorialnego. W takiej sytuacji fundacja nie będzie płatnikiem podatku od nieruchomości, płatnikiem tym pozostaje właściciel lokalu, czyli członek zarządu. Fundacja tylko wtedy byłaby płatnikiem podatku, gdyby wynajmowała lub korzystała z lokalu na podstawie użyczenia lokalu od jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) lub Skarbu Państwa.
Rodzaje podatku
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje maksymalne stawki podatku, ale konkretną wysokość podatku określają gminy w stosownych uchwałach. To oznacza, że stawki te mogą się różnić w różnych gminach, ale nie mogą być wyższe niż te określone w ustawie.
Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych podatek od nieruchomości rozróżnia się na:
- podatek od gruntu (czyli części powierzchni ziemskiej);
- podatek od budynków lub ich części (tu także podatek od mieszkania);
- podatek od budowli (tu ustawa odsyła do prawa budowlanego i wskazuje, że jest obiekt budowlany niebędący budynkiem).
Pytanie czytelnika ngo.pl dotyczy mieszkania – w przypadku mieszkania mamy do czynienia z podatkiem od budynków lub ich części i tego podatku będą dotyczyły poniższe wyjaśnienia.
Stawki podatku za budynki i lokale
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje różne stawki podatku od budynków i ich części w zależności od typu budynku i sposobu jego wykorzystania:
Podatek od budynków lub ich części mieszkalnych – jest to najniższa stawka, jaką standardowo płacą właściciele lokali mieszkalnych – wykorzystywanych do celów mieszkalnych. Stawka maksymalna za 1m2 wynosi – 1,00 zł
Podatek od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ta stawka dotyczy budynków i lokali innych niż mieszkalne, których właścicielami są przedsiębiorcy – stawka jest najwyższa, ustalana dla działalności gospodarczej. Stawka maksymalna za 1m2 wynosi – 28,78.
Podatek od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W tym przypadku właściciel nie musi być przedsiębiorcą, ale wystarczy, że lokal mieszkalny jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej – stawka równie wysoka, ustalana dla działalności gospodarczej. Stawka maksymalna za 1m2 wynosi – 28,78.
Podatek od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Ta kategoria generalnie dotyczy wszystkich organizacji pozarządowych, z tytułu prowadzenia działalności statutowej (a nie gospodarczej). Stawka maksymalna za 1m2 wynosi – 9,71 zł.
Podatek za mieszkanie, w którym jest zgłoszona działalność gospodarcza
W opisanej przez czytelnika sytuacji w mieszkaniu, w którym będzie zarejestrowana fundacja, nie będą prowadzone działania. W mieszkaniu będą tylko dokumenty, co nie wpływa na zmianę wykorzystania lokalu. Jeśli więc mieszkanie to zostanie też zgłoszone w urzędzie skarbowym jako miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – ale bez fizycznego wyodrębnienia pokoju czy części mieszkania – to nie powinna mieć zastosowania stawka podatku od lokali zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, nadal zastosowanie powinna mieć stawka od lokali mieszkalnych. Takie podejście można znaleźć w interpretacjach dotyczących stawek podatkowych, które wskazują, że do ustalenia wysokości podatku ma znaczenie nie tylko wskazanie miejsca wykonywania działalności, ale też sposób korzystania z lokalu. Stawka podatku od lokalu mieszkalnego zwiększa się, jeśli lokal lub jego część zostanie faktycznie zajęta na prowadzenie działalności (działalność nie będzie tam tylko zarejestrowana). „Zajęcie” jest traktowane jak fizyczne wyodrębnienie i wyłączenie z funkcji mieszkalnej. Jeśli więc wyodrębnienia nie będzie, a nadal podstawową funkcją całego lokalu będzie funkcja mieszkalna, to zastosowanie powinna mieć stawka nieruchomości od lokali mieszkalnych.
Potwierdzeniem takiego podejścia są indywidualne interpretacje podatkowe, które można np. znaleźć tu:
https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/68890/0/karta
http://archiwum.bip.uml.lodz.pl/_plik.php?id=39771&PHPSESSID=801f110cde98978586ada220477f89a5
Podatek za mieszkanie, w którym prowadzona jest działalność statutowa fundacji
Nie powinna też mieć zastosowania stawka podatku od budynków pozostałych (czyli stawka dla lokali, w których jest prowadzona działalność statutowa) – bo lokal nie będzie też zajęty na prowadzenie działalności statutowej fundacji, będzie tam tylko przechowywana dokumentacja związana z prowadzeniem fundacji oraz działalności gospodarczej, ale fundacja nie będzie tam fizycznie prowadziła działań.
Odpowiadając na pytanie organizacji pozarządowej
Podsumowując – jeśli więc w mieszkaniu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza ani działalność statutowa organizacji i całe mieszkanie jest wykorzystywane na cele mieszkaniowe - to zastosowanie powinna mieć nadal stawka podatku od lokali mieszkalnych.
Ponieważ przepisy podatkowe są dość skomplikowane i zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że dany urząd gminy będzie miał inną interpretację niż osoba zobowiązana do zapłacenia podatku, to rekomendujemy wystąpienie o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie stosowania wysokości podatku od nieruchomości – na podstawie art. 14j ordynacji podatkowej. Posiadanie takiej interpretacji daje pewność, że podatek będzie płacony w należytej wysokości i po pewnym czasie urząd nie stwierdzi, że stawka była zbyt niska i powstało zadłużenie. Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji składa się do wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Opłata za złożenie wniosku wynosi 40 zł.
Warto też wiedzieć, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w art. 7 wskazuje wiele zwolnień w zakresie podatku od nieruchomości, w tym zwolnienia od podatku nieruchomości zajętej na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego – przez organizację mającą status pożytku publicznego, ale też inne zwolnienia dla organizacji. Zwolnienia są uzależnione od tego, kto jest odpowiedzialny za opłacanie podatku i od sposobu wykorzystywania nieruchomości.
w PORADNIK.NGO.PL Podatek od nieruchomości w organizacjach pozarządowych
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
Art. 5.
Art. 5. [Wysokość stawek podatku od nieruchomości]
1. Rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie:
1) od gruntów:
(…)
2) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych - 1,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 28,78 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 13,47 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - 5,87 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 9,71 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
3) od budowli - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7.
2. Przy określaniu wysokości stawek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.
3. Przy określaniu wysokości stawek, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków.
4. Przy określaniu wysokości stawek, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b-e oraz w ust. 1 pkt 3, rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności rodzaj prowadzonej działalności.
Art. 7.
1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
1) grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1984 oraz z 2022 r. poz. 727 i 1846) lub obiektu infrastruktury usługowej w rozumieniu art. 4 pkt 51 tej ustawy, w części zajętej wyłącznie do wykonywania zadań zarządcy infrastruktury, o których mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy, lub świadczenia usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej, o których mowa w ust. 2 i 3 załącznika nr 2 do tej ustawy, jeżeli:
a) ta infrastruktura kolejowa lub ten obiekt infrastruktury usługowej są:
– udostępniane przewoźnikom kolejowym w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym zgodnie z przepisami rozdziałów 6-6b tej ustawy lub - wykorzystywane do przewozu osób, lub
b) ta infrastruktura kolejowa:
– tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm lub
– stanowi infrastrukturę nieczynną w rozumieniu art. 4 pkt 1b ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
1a) grunty, budynki i budowle pozostałe po likwidacji linii kolejowych lub ich odcinków - do czasu przeniesienia ich własności lub prawa użytkowania wieczystego - nie dłużej jednak niż przez 3 lata od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym stała się ostateczna decyzja lub weszło w życie rozporządzenie, wyrażające zgodę na likwidację linii lub ich odcinków, wydane w trybie przewidzianym w przepisach o transporcie kolejowym - z wyjątkiem zajętych na działalność inną niż działalność, o której mowa w przepisach o transporcie kolejowym;
1b) grunty, budynki i budowle w części przeznaczonej do świadczenia przez przewoźnika kolejowego w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym albo operatora stacji pasażerskiej w rozumieniu art. 4 pkt 54 tej ustawy usług bezpośrednio związanych z obsługą podróżnych;
1c) grunty inne niż określone w pkt 1-1b, stanowiące obszar kolejowy w rozumieniu art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, oraz położone na nich budynki i budowle - z wyjątkiem gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie działalności innej niż wykonywanie zadań zarządcy infrastruktury, o których mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy, lub świadczenie usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej, o których mowa w ust. 2 i 3 załącznika nr 2 do tej ustawy;
2) budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty;
2a) grunty, które znajdują się w posiadaniu podmiotu zarządzającego portem lub przystanią morską, pozyskane na potrzeby rozwoju portu lub przystani morskiej, zajęte na działalność określoną w statucie tego podmiotu, położone w granicach portów i przystani morskich - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot ten wszedł w ich posiadanie - nie dłużej niż przez okres 5 lat, z wyjątkiem gruntów zajętych przez podmiot inny niż podmiot zarządzający portem lub przystanią morską;
3) grunty, budynki i budowle na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego;
4) budynki gospodarcze lub ich części:
a) służące działalności leśnej lub rybackiej,
b) położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej,
c) zajęte na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej;
5) grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży;
6) grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
7) grunty i budynki we władaniu muzeów rejestrowanych;
8) znajdujące się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służące bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody:
a) grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową,
b) budynki i budowle trwale związane z gruntem;
8a) będące własnością Skarbu Państwa:
a) grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi jezior,
b) grunty zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne, z wyjątkiem gruntów przekazanych w posiadanie innym podmiotom niż wymienione w art. 212 ust. 1 oraz art. 213 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.);
9) budowle wałów ochronnych, grunty pod wałami ochronnymi i położone w międzywalach, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej przez inne podmioty niż spółki wodne, ich związki oraz związki wałowe;
10) grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
11) grunty stanowiące działki przyzagrodowe członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy spełniają jeden z warunków:
a) osiągnęli wiek emerytalny,
b) są inwalidami zaliczonymi do I 15 albo II grupy 16 ,
c) są niepełnosprawnymi o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
d) są osobami całkowicie niezdolnymi do pracy w gospodarstwie rolnym albo niezdolnymi do samodzielnej egzystencji;
12) położone na terenie rodzinnego ogrodu działkowego: grunty, altany działkowe i obiekty gospodarcze o powierzchni zabudowy do 35 m2 oraz budynki stanowiące infrastrukturę ogrodową, w rozumieniu ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1073), z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
13) budynki i budowle zajęte przez grupę producentów rolnych wpisaną do rejestru tych grup, wykorzystywane wyłącznie na prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy lub w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 395), zgodnie z jej aktem założycielskim;
14) nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego;
15) grunty i budynki lub ich części, stanowiące własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów;
16) budynki i budowle lub ich części oraz zajęte pod nie grunty, wykorzystywane przez spółdzielnię rolników lub związek spółdzielni rolników na działalność określoną w art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz. U. poz. 2073), stanowiące własność albo będące w wieczystym użytkowaniu spółdzielni rolników lub związku spółdzielni rolników, które prowadzą działalność jako mikroprzedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.).
2. Od podatku od nieruchomości zwalnia się również:
1) uczelnie, zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
1a) federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki; zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
2) publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową;
2a) żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego;
3) instytuty naukowe i pomocnicze jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk, w odniesieniu do nieruchomości lub ich części, które są niezbędne do realizacji zadań, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796); zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
4) prowadzących zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558, 1700 i 1812), lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub zakłady aktywności zawodowej;
5) instytuty badawcze, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
5a) przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych;
5b) Centrum Łukasiewicz i instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
5c) Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą.
6) (uchylony).
3. Rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
(…)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Art. 14j.
§ 1. Stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa.
§ 2. W zakresie, o którym mowa w § 1, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej stanowi dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
§ 2a. Wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa zmienia wydaną przez ten organ interpretację indywidualną, uchyla ją i stwierdza jej wygaśnięcie oraz zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a.
§ 3. W zakresie nieuregulowanym w § 1-2a stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
Art. 14k.
§ 1. Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
§ 2. Zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
§ 3. W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.