Od 1 grudnia 2014 r. obowiązują ważne i korzystne dla organizacji zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Dotyczą one m.in. sposobu funkcjonowania zasady „jednego okienka”. Nowe zasady wyjaśnia doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ:
Udało nam się zarejestrować w KRS, nie mamy jeszcze decyzji, ale widzimy na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, że już nas wpisano do rejestru. Jakie teraz kroki musimy podjąć, aby naprawdę zacząć działać. Słyszeliśmy coś o jednym okienku. Co to znaczy?
DORADCZYNI SERWISU PORADNIK.NGO.PL ODPOWIADA
Co to jest „jedno okienko”? Jak działało do tej pory?
„Jedno okienko” to ułatwienie dla przedsiębiorców (a więc także stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność gospodarczą), które wprowadziła ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz zmianie niektórych innych ustaw. Ułatwienie miało przyspieszyć możliwość rozpoczęcia działań i uchronić przed wizytami w wielu urzędach. Polegało na tym, że organizacja-przedsiębiorca składając do KRS wniosek o zarejestrowanie lub zgłoszenie jakichś zmian, składała od razu formularze do innych urzędów: ZUS, US i urzędu statystycznego (REGONU). To KRS, po wpisaniu organizacji lub jej zmian do rejestru, przesyłał je za pośrednictwem poczty, do pozostałych urzędów.
Niestety zasada ta nie do końca działała w praktyce. Nierzadko organizacja nie wiedziała, że musi załączyć te wszystkie formularze aktualizacyjne (np. NIP-2, RG-1) czy dokumenty (np. umowę na użytkowanie lokalu), a to oznaczało, że miała braki we wniosku i sąd wzywał ją do uzupełnienia. Wydłużało to znacząco czas rejestracji. Wątpliwości nastręczała też kwestia, czy do wszystkich wniosków należy załączać dodatkowe formularze (np. czy przy składaniu tylko sprawozdania finansowego bez zgłaszania jakiejkolwiek zmiany). Poza tym organizacja powielała szereg tych samych informacji na różnych formularzach (KRS, NIP-2, RG-1), a dodatkowo obrót pocztowy bardzo wydłużał całą procedurę. To wszystko sprawiało, że proces ten wcale nie trwał szybciej.
Co przyniosła zmiana przepisów?
Po zmianie przepisów, od grudnia 2014r., zasada „jednego okienka” dotyczy nie tylko przedsiębiorców, ale i organizacji, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Nastąpiło zdecydowane usprawnienie przepływu informacji pomiędzy sądem rejestrowym a urzędami (dzięki systemowi teleinformatycznemu), a organizacje nie muszą wypełniać niepotrzebnie szeregu dodatkowych formularzy. Urzędy, takie jak urząd skarbowy czy statystyczny, pobierają większość informacji o organizacji z formularzy KRS.
Numery NIP i REGON są nadawane automatycznie, tuż po wpisaniu organizacji do KRS i prawie od razu są widoczne w wyciągu z rejestru. Warto sprawdzać informację o ich nadaniu samodzielnie, korzystając z elektronicznego dostępu do KRS https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu. Warto wiedzieć, że organizacja może samodzielnie pobrać z tej właśnie strony odpis z KRS. Ma on moc dokumentu urzędowego. Można zatem sprawdzić, czy nowo zarejestrowanej organizacji zostały już nadane numery REGON i NIP, nie czekając na korespondencję z sądu.
Po stronie organizacji pozostaje jednak zgłoszenie do urzędu skarbowego tzw. danych uzupełniających, są to m.in.:
- miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej,
- wykaz rachunków bankowych,
- data powstania obowiązku płacenia składek,
- data wyrejestrowania z ubezpieczenia ostatniej osoby, za którą płatnik ma obowiązek składania dokumentów ubezpieczeniowych,
- przeważający rodzaj działalności statutowej (według klasyfikacji PKD).
Organizacja ma obowiązek zgłosić te dane na formularzu NIP-8, w ciągu 21 dni. Przykładowo wypełniony formularz dostępny tutaj: http://poradnik.ngo.pl/formularz-NIP8
ODPOWIEDŹ NA PYTANIE
Jeżeli organizacja ma już wpis w KRS wraz z nadanym numerem REGON i NIP, może już zacząć działać! Pozostaje jeszcze założenie rachunku bankowego i zgłoszenie w ciągu 21 dni, do urzędu skarbowego, właściwego dla siedziby organizacji, dodatkowych informacji (m.in. o tym rachunku bankowym).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
Art. 20.
1. Wpis do Rejestru polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych zawartych w postanowieniu sądu rejestrowego niezwłocznie po jego wydaniu.>
1a. Wpis w przedmiocie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON polega również na ich automatycznym zamieszczeniu w Rejestrze po przekazaniu z Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.
1b.Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w Rejestrze.
1c. Po dokonaniu wpisu podmiotu do Rejestru lub jego zmiany, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, dane objęte treścią wpisu są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.
1d.Wpis NIP i numeru identyfikacyjnego REGON do Rejestru nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
1e. Jeżeli NIP i numer identyfikacyjny REGON zostały automatycznie zamieszczone w Rejestrze, podmiotowi jest doręczane zaświadczenie o dokonaniu tego wpisu.
- Ustawa z dnia 13 październik 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji płatników i podatników
Art. 5.
2b. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego zawiera dane:
1) objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, przekazywane automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;
2) uzupełniające: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych – dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe.
2c. Podatnicy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w ust. 2b pkt 2, w terminie 21.
3. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (…)
Art. 8a.
1.Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.
2. Nadanie NIP podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego na-stępuje automatycznie, bezpośrednio po zamieszczeniu w CRP KEP za pośrednictwem systemu teleinformatycznego danych przekazanych z Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku oddziału przedsiębiorcy zagranicznego – po zamieszczeniu w CRP KEP danych uzupełniających potwierdzających status płatnika składek ubezpieczeniowych.
3. Informacja w przedmiocie NIP jest przekazywana automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez CRP KEP odpowiednio do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej bezpośrednio po jego nadaniu, unieważnieniu, uchyleniu lub przywróceniu.
4. Przekazanie do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o NIP może nastąpić w terminie 3 dni, jeżeli w związku z nadaniem NIP zachodzi konieczność przeprowadzenia przez naczelnika urzędu skarbowego postępowania wyjaśniającego w przedmiocie ustalenia, czy podmiotowi nie został uprzednio nadany NIP – po jego zakończeniu w CRP KEP ustala się lub nadaje NIP.
5. Przekazanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o nadaniu NIP następuje nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego.