KRS chce oświadczeń o adresach członków zarządu. Dlaczego?
Organizacja pozarządowa złożyła wniosek o zarejestrowanie zmiany danych w KRS w styczniu 2018 r. Sąd rejestrowy wezwał NGO do uzupełnienia wniosku i dostarczenie „adresów do doręczeń” członków zarządu. Doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl wyjaśnia, dlaczego.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Nasze stowarzyszenie zmieniło niedawno, na początku stycznia 2018, adres. Złożyliśmy wiosek o zarejestrowanie zmiany adresu w KRS i dostaliśmy zwrot z wezwaniem do podania adresu… do doręczeń członków zarządu. Ale my przecież nie zmienialiśmy osób w zarządzie – tylko adres siedziby organizacji. Czy to nie pomyłka sądu? Chodzi o adresy członków zarządu, czy o adres organizacji?
DORADCZYNI SERWISU PORADNIK.NGO.PL WYJAŚNIA:
Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS ma obowiązek zgłaszania informacji o zmianach, które nastąpiły w danych dotyczących tego stowarzyszenia wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Do Krajowego Rejestru Sądowego zgłasza się między innymi zmiany w takich danych, jak:
- nazwa organizacji,
- siedziba organizacji,
- adres organizacji,
- zmiany w statucie (zgłaszamy datę zmiany statutu, oznaczamy zmienione paragrafy, a w wypadku ustalenia nowego tekstu statutu – zaznaczamy tę okoliczność),
- dane osób wchodzących w skład zarządu czyli organu uprawnionego do reprezentacji,
- dane osób wchodzących w skład organ nadzoru wewnętrznego,
- rodzaje działalności gospodarczej.
Wszystkie te informacje zgłaszane są na odpowiednich formularzach, do których dołączone są dokumenty potwierdzające zaistniałą zmianę.
dział ZMIANY w poradnik.ngo.pl
Zmiana ustawy o KRS od 15 marca 2018
Od 15 marca 2018 r. zmieniły się przepisy, dlatego mamy do czynienia z nowym obowiązkiem. Od 15 marca 2018 roku organizacje pozarządowe, które się rejestrują lub które zgłaszają zmiany muszą dostarczyć do sądu rejestrowego informacje o adresach do doręczeń członków zarządu, likwidatorów, prokurentów.
Adresy do doręczeń mają ułatwić sądowi kontakt z podmiotami zarejestrowanymi w KRS. Adresy te nie będą widoczne w danych rejestrowych, ale będą się znajdowały w dokumentach, które zbiera sąd. Uwaga! Obowiązek dostarczenia adresów członków zarządu dotyczy nowo rejestrujących się organizacji pozarządowych, ale także NGO już wpisanych do KRS.
Odpowiedź na pytanie czytelnika serwisu warszawa.ngo.pl
Ponieważ KRS rozpatrywał wniosek organizacji pozarządowej po wejściu w życie nowych przepisów (tj. po 15 marca 2018 r.), sąd wezwał stowarzyszenie do uzupełnienia adresów do doręczeń członków zarządu. Nie była to zatem pomyłka sądu, a rodzaj zgłoszonej przez NGO do rejestru zmiany (w tym przypadku adres rejestrowy) nie miał znaczenia. Prędzej czy później stowarzyszenie i tak musiałaby dostarczyć adresy członków zarządu do doręczeń.
Zgłoszenie adresów polega na dostarczeniu do KRS osobistych oświadczeń każdej osoby będącej w zarządzie. W oświadczeniu członek zarządu wskazuje adres, na jaki sąd będzie mógł dostarczać korespondencję, gdyby była taka potrzeba (np. jeśli korespondencja z sądu wysyłana na ogólny adres organizacji nie byłaby odbierana).
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 700 t.j. z dnia 10 marca 2017 r. z późn. zm.)
Art. 19a ust. 5 – w brzmieniu od 15 marca 2018 r.
Do wniosku o wpis osób reprezentujących podmiot wpisany do Rejestru, likwidatorów i prokurentów należy dołączyć oświadczenia tych osób obejmujące zgodę na ich powołanie oraz ich adresy do doręczeń. Wymogu dołączenia oświadczenia obejmującego zgodę nie stosuje się, jeżeli wniosek o wpis jest podpisany przez osobę, która podlega wpisowi albo która udzieliła pełnomocnictwa do złożenia wniosku o wpis, albo której zgoda jest wyrażona w protokole z posiedzenia organu powołującego daną osobę lub w umowie spółki.
- ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 650)
Art. 34
Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek złożyć do akt rejestrowych aktualne oświadczenia, o których mowa w art. 19a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w zakresie obejmującym adresy do doręczeń, przy pierwszym wniosku składanym do sądu rejestrowego, nie później jednak niż w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, chyba że informacja o adresie do doręczeń znajduje się w aktach rejestrowych.