Organizacja pozarządowa może starać się o „mały grant” – 10 tysięcy złotych jednorazowo, a maksymalnie 20 tysięcy w ciągu roku – na realizację zadania publicznego na terenie danego samorządu. Czy to oznacza, że w innym samorządzie limit nie obowiązuje? Wątpliwości wyjaśnia doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
DORADCZYNI SERWISU PORADNIK.NGO.PL ODPOWIADA:
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Mam pytanie dotyczące tzw. małych grantów. Jeżeli stowarzyszenie ma kilka oddziałów bez osobowości prawnej, czyli wszystkie umowy grantowe są podpisywane przez zarząd jednostki centralnej, to czy taki limit 20 tysięcy dotyczy wszystkich sumarycznie pozyskanych grantów przez wszystkie oddziały terenowe? Czy liczy się fakt, że każdy oddział realizuje granty na swoim terenie (np. w danym mieście) – czyli osobno? Czy każdy oddział z osobna może starać się o grant do wysokości maksymalnie 20 tys. złotych?
Co to jest „mały grant”?
„Mały grant” to tryb umożliwiający realizację zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert, ogłaszanego przez samorząd. Nazywa się to małym grantem, ponieważ w tym trybie można dostać maksymalnie 20 tysięcy złotych na rok (jednorazowo 10 tysięcy).
Na jakich warunkach można starać się o mały grant?
Warunki starania się o taki grant przez organizacje pozarządowe są opisane w art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Warunki związane z „małym grantem” to:
- organizacja składa ofertę na realizację zadania publicznego, a samorząd rozpatruje jej „celowość” – w niektórych samorządach powoływane są w tym celu komisje oceniające projekty
- maksymalna kwota przyznana jednorazowo organizacji to 10 000 złotych (może być mniej)
- to organizacja decyduje, czy stara się o całość potrzebnych jej środków finansowych (tryb powierzenia realizacji zadania publicznego), czy o ich część (tryb wsparcia realizacji zadania publicznego) – wtedy brakującą do realizacji kwotę dokłada ze środków własnych
- łączna kwota środków finansowych przekazanych tej samej organizacji przez dany samorząd nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł w danym roku kalendarzowym
- projekt, który organizacja chciałaby zrealizować w trybie „małego grantu”, nie może trwać dłużej niż 90 dni (uwaga! 90 dni to krócej niż 3 pełne kalendarzowe miesiące)
- projekt musi być przeprowadzony w ciągu jednego roku kalendarzowego (nie może być to przełom roku, czyli projekt musi się skończyć najpóźniej 31 grudnia)
- wysokość środków w budżecie samorządu przeznaczonych do realizacji w trybie małych grantów nie może przekroczyć 20% ogólnej kwoty przeznaczonej na realizację zadań publicznych planowanych w danym roku kalendarzowy przez samorząd.
Warunki te muszą być spełnione łącznie.
Odpowiadając na pytanie
Limit przekazania 20 000 zł w danym roku kalendarzowym w trybie „małego grantu” dotyczy jednej organizacji (mającej jedną osobowość prawną) i jednego samorządu. W związku z tym, że oddziały nie mają odrębnej osobowości prawnej, wniosek zawsze składa i podpisuje jedna organizacja. Ponieważ jednak zadania publiczne realizowane są w różnych samorządach, np. we Wrocławiu i w Warszawie, to w każdym z nich organizacja może starać się o maksymalnie 20 tys. w ciągu roku (jednorazowo do 10 tys.). Uwaga! Należy jednak sprawdzić, jakie (prócz ogólnych ustawowych wytycznych) są lokalne przepisy dotyczące małych grantów (czy np. zakres zadania nie może pokrywać się z zadaniami, na które ogłoszone są konkursy).
Podstawa prawna:
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
Art. 19a.
1. Na podstawie oferty realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 14, złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego uznając celowość realizacji tego zadania, może zlecić organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:
1) wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 000 zł
2) zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni.
2. (uchylony).
3. W terminie nie dłuższym niż7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zamieszcza ofertę na okres 7 dni:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) w siedzibie organu jednostki samorządu terytorialnego w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń;
3) na stronie internetowej organu jednostki samorządu terytorialnego.
4. Każdy, w terminie 7 dni od dnia zamieszczenia oferty w sposób, o którym mowa w ust. 3, może zgłosić uwagi dotyczące oferty.
5. Po upływie terminu, o którym mowa w ust.4, oraz po rozpatrzeniu uwag, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie zawiera umowę o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego. Oferta, o której mowa w ust. 2, stanowi załącznik do umowy.
6. Łączna kwota środków finansowych przekazanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego tej samej organizacji pozarządowej lub temu samemu podmiotowi wymienionemu w art. 3 ust. 3, w trybie określonym w ust. 1, w danym roku kalendarzowym, nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł
7. Wysokość środków finansowych przyznanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w trybie, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 20 % dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3.
8. Do umów zawartych na podstawie ust. 5 stosuje się odpowiednio art. 16–19.