Poradnik - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

SCWO: Organizacja pyta o... to, czy sponsoring może być odpłatną działalnością pożytku publicznego?

Reklama

Menu Na skróty

"Organizacja pyta o..." to cykl SCWO, w którym Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (FRSO) odpowiada na pytania warszawskich NGO, dotyczące różnorodnych aspektów, zwłaszcza prawnych, związanych z prowadzeniem organizacji w Warszawie. Dziś o tym, czy sponsoring może być odpłatną działalnością pożytku publicznego.

1

Rozwinięcie

PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ:

Czy sponsoring może być odpłatną działalnością pożytku publicznego?

DORADCZYNI SCWO ODPOWIADA:

Nie, nie spełnia bowiem kluczowych kryteriów odpłatnej działalności pożytku publicznego. Przede wszystkim reklamowanie firm czy produktów (bo do tego sprowadza się sponsoring – firma płaci organizacji za reklamę) nie jest działalnością pożytku publicznego. Ta bowiem jest zdefiniowana w ustawie jako "działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie". Aby w ogóle rozważać sponsoring w kategorii odpłatnej działalności pożytku publicznego trzeba byłoby mieć pewność, że reklamowanie danej firmy czy produktu jest "działalnością społecznie użyteczną" i mieści się w sferze zadań publicznych.

Oczywiście zdarzają się przypadki połączenia misji z pieniędzmi: na przykład organizacja promująca zdrową żywność i reklamująca w tym celu zdrowe ekologiczne produkty konkretnych producentów mogłaby uznać, że robiąc to, prowadzi działalność pożytku publicznego i byłoby to jak najbardziej do obrony. Tyle, że równie ważnym elementem defnicji działalności pożytku publicznego jest jej niedochodowość. Organizacja może pobierać opłaty z takiej działalności, ale wpływy nie mogą przekraczać jej kosztów, to znaczy nie może mieć z tego żadnego zysku. Sponsoring jest natomiast z założenia – jako sprzedaż usług promocyjnych i reklamowych – działalnością, którą się prowadzi w celach zarobkowych, a nie po to, żeby się napracować reklamując firmę czy jej produkt i ledwie wyjść na tym na zero.

Więcej o sponsoringu można znaleźć w Poradnik.ngo.pl

Szukasz informacji i porad dotyczących NGO? Masz problem z prowadzeniem NGO? Potrzebujesz pomocy prawnej? Zadaj pytanie: http://poradnik.ngo.pl/zapytaj.

Reklama

Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?

Komentarze

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.