Małe organizacje nie działają jak „zakłady pracy”, gdzie rano pojawiamy się o określonej godzinie i pod okiem stale obecnego „kierownika” realizujemy zadania. Władze NGO, a często też pozostałe zaangażowane osoby, nie są „stale dostępne” i „zawsze na miejscu”. Może rodzić to problemy podczas kontroli. Jak będzie ona wyglądać w przypadku małej organizacji? Przeczytaj wyjaśnienia Kancelarii SSW w ramach cyklu ngo.pl i Centrum Pro Bono!
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Czy jesteśmy powiadamiani o kontroli każdego organu kontroli? Nasza organizacja nie zatrudnia osób z zarządu. Osoby te pracują na zasadach wolontariatu i nie przebywają stale w siedzibie fundacji. Co w sytuacji, gdy bez zapowiedzi przyjdzie kontrola, a osoby z zarządu nie będą mogły na czas przybyć do siedziby organizacji, ponieważ np. pracują na etacie w innej firmie?
ODPOWIEDŹ KANCELARII SSW SPACZYŃSKI, SZCZEPANIAK I WSPÓLNICY
Organy uprawnione do przeprowadzenia kontroli
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, w organizacji pozarządowej może zostać przeprowadzona kontrola wywiązywania się z obowiązków podatkowych w formie:
- kontroli podatkowej – prowadzonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego,
- kontroli celno-skarbowej – prowadzonej przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego.
Powiadomienie o kontroli
Co do zasady kontrola podatkowa jest zapowiedziana, o czym stanowi art. 282b Ordynacji podatkowej. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia wymaga zgody lub wniosku kontrolowanego.
Możliwość przeprowadzenia kontroli bez zapowiedzi
Organ podatkowy nie zawiadamia podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jedynie w ściśle określonych przypadkach, np. gdy czynności kontrolne mają stanowić działania zapobiegające popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego. W takim wypadku kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej uprawnionej osobie (np. reprezentantowi kontrolowanego lub pełnomocnikowi), a w razie ich nieobecności:
- po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 kodeksu cywilnego (tj. osobę czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności); lub
- w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.
Natomiast w przypadku kontroli celno-skarbowej, NGO dowie się o kontroli co do zasady dopiero w chwili doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej – jest to też dzień rozpoczęcia tej kontroli.
Centrum Pro Bono
!Program Centrum Pro Bono jest realizowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych od 2007 roku. Inicjatywa Centrum Pro Bono zaspokaja rosnącą potrzebę pomocy prawnej pro bono na rzecz organizacji III sektora. Głównym obszarem działalności Centrum Pro Bono jest pośredniczenie pomiędzy organizacjami pozarządowymi poszukującymi wsparcia prawnego, a prawnikami, chętnymi do świadczenia pomocy prawnej pro bono. Dodatkowo, ścisła współpraca z kancelariami prawnymi i najlepszymi ekspertami w swoich dziedzinach pozwala nam podejmować wyzwania w postaci różnych projektów edukacyjnych i szkoleniowych skierowanych do organizacji non-profit. Obecnie z Centrum Pro Bono współpracuje 30 kancelarii z całej Polski.
Więcej informacji: http://www.centrumprobono.pl/
Kancelaria SSW Spaczyński, Szczepaniak i Wspólnicy Sp.k.
Kancelaria SSW powstała w 2009 roku, a nasz zespół składa się obecnie z ponad 100 ekspertów. Jesteśmy jedną z największych polskich kancelarii. Współpracujemy z prawnikami, doradcami podatkowymi oraz ekspertami finansowymi, którzy zdobywali doświadczenie w polskich, a także w międzynarodowych kancelariach prawniczych oraz firmach doradczych wielkiej czwórki. Naszym celem i ideą jest dostarczenie klientom usług, które stanowią wartość dodaną dla ich biznesu. Nie postrzegamy siebie wyłącznie jako doradców, lecz jako partnerów i konsultantów, którzy poprzez kompleksowe zrozumienie klienta i jego potrzeb, dostarczają rozwiązania.
Oprócz naszego know-how oferujemy klientom pełne zaangażowanie we współpracę, profesjonalizm, elastyczność w działaniu, innowacyjne rozwiązania i przejrzystą komunikację opartą na najnowocześniejszych technologiach.
Nasze kompetencje potwierdzają rekomendacje międzynarodowych rankingów prawniczych takich jak Legal 500, Chambers Europe, IFLR 1000, które opierają się wyłącznie na opiniach Klientów.
Posiadamy biura w Warszawie i Poznaniu, a nasze usługi obejmują podmioty z różnych rejonów Polski i świata dzięki stowarzyszeniu kancelarii TAGLaw.