Poradnik - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Nie znalazłeś/-łaś w poradnik.ngo.pl odpowiedzi na swoje pytanie? Napisz [email protected], zadzwoń 22 828 91 21, pon.-pt. g. 9-13

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Reklama

Wpłata darowizny na stronie internetowej organizacji a może kwesta z użyciem terminala płatniczego? Albo procent od wartości zakupów on-line czy prosty sms charytatywny? To wszystko narzędzia fandarisngowe. Chcesz skorzystać? Przeczytaj krótkie opisy 14 z nich. Sprawdź na czym to polega.

1

Wpłata darowizny na stronie internetowej organizacji

Mechanizm do wpłat darowizny (click & donate, czyli kliknij i wpłać)  umieszcza się na stronie internetowej organizacji. Jego podstawowymi elementami są sugerowane kwoty wsparcia i podłączenie do systemu płatniczego tak, by darczyńca mógł wykonać szybką wpłatę bez konieczności przeklejania numeru konta organizacji i dokonywania przelewu z własnego banku. Dodatkowymi elementami mogą być np. pasek postępu wpłat, opcja wpłat cyklicznych (czyli wpłat regularnych, co miesiąc).

Jeśli nie masz mechanizmu do wpłat na www Twojej organizacji możesz skorzystać z wplacam.ngo.pl.

Reklama
2

Crowdfunding (finansowanie społecznościowe)

Oznacza finansowanie projektu przez pozyskanie dużej ilości drobnych wpłat od społeczności, która zostanie wokół niego zgromadzona. Określenia crowdfunding używa się zwyczajowo w kontekście zbiórek przeprowadzanych na specjalnie w tym celu zaprojektowanych platformach. W 2000 r. w USA powstała platforma ArtistShare.net, umożliwiająca muzykom finansowanie twórczości poprzez internetową zbiórkę pieniędzy od swoich fanów. W Europie platformy crowdfundingowe zaczęły powstawać około 2010 r.

Wpłaty w kampaniach crowdfundingowych mogą być darowiznami. Jeśli organizacja, która tworzy daną kampanię, oferuje wpłacającym jakieś gratyfikacje może to robić w ramach odpłatnej działalności statutowej albo działalności gospodarczej – tu wszystko zależy zarówno od zapisów w statucie organizacji, jak i od tego, co jest gratyfikacją. Więcej na ten temat można znaleźć w artykule (w części: Crowdfunding – finansowanie społecznościowe) https://publicystyka.ngo.pl/sposoby-na-darowizny-inne-niz-puszka-co-warto-o-nich-wiedziec-tau.

3

Kwesta z użyciem terminala płatniczego

Wykorzystujemy terminale płatnicze do zbiórki na cel społeczny. Od strony formalnej jest to zbieranie darowizn. Polega na tym, że osoba kwestująca ma przy sobie terminal płatniczy, a wpłacający deklaruje kwotę, jaką chce przekazać (np. 10, 20 zł). Kwota jest wprowadzana do terminala. Wpłacający dokonuje płatności kartą lub urządzeniem mobilnym. Terminal potwierdza udaną transakcję, a środki trafiają bezpośrednio na konto organizacji prowadzącej zbiórkę.

Dla rozróżnienia warto dodać, że tradycyjna kwesta (zbieramy gotówkę do puszek w określonym czasie w miejscu publicznie dostępnym) od strony formalnej jest zbiórką publiczną, którą należy zarejestrować na portalu zbiorki.gov.pl lub pocztą tradycyjną do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

4

Mikrodonacje (darowizny przy okazji transakcji online i offline)

To darowizna, którą robi się przy okazji innych transakcji online i offline, np. w supermarkecie przy okazji płatności wyświetla się na terminalu propozycja przekazania drobnej darowizny na cel społeczny, w aplikacji bankowej użytkownikom pojawia się możliwość szybkiego wykonania darowizny na wybrany cel. Podobna opcja donacji na cele dobroczynne jest widoczna na etapie finalizacji zakupów online.

Sposób wdrożenia mikrodonacji zależy w dużym stopniu od tego, jakiego partnera (np. sieć supermarketów) uda nam się pozyskać.

5

Procent od wartości zakupów online

Fundacja FaniMani od 2014 r. prowadzi serwis FaniMani.pl. Jest to pierwszy w Polsce serwis internetowy, gdzie każdy, kto kupuje w internecie, może bezpłatnie wspierać organizację pozarządową – wystarczy, że pobierze odpowiednie rozszerzenie do swojej przeglądarki.

Działa to tak, że robiąc zakupy online wystarczy kliknąć Aktywuj darowiznę w rozszerzeniu albo w aplikacji mobilnej FaniMani, a średnio 2,5% od wartości zakupów trafi do wybranej przez użytkownika, użytkowniczkę organizacji jako darowizna. W ten sposób 1800 sklepów internetowych dzieli się zyskiem. Kupujący nie dopłaca. Płaci tyle samo, ile by zapłacił nie korzystając z FaniMani.

6

SMS charytatywny

Aby skutecznie przeprowadzić kampanię z wykorzystaniem SMS-ów charytatywnych, należy rozpocząć od przygotowania media planu. Jest to podstawowy dokument, o który w pierwszej kolejności zapytają operatorzy sieci komórkowych, zanim zdecydują się wesprzeć kampanię. Kolejnym krokiem jest nawiązanie współpracy z operatorami, takimi jak Orange czy Play. Z każdym z nich trzeba skontaktować się indywidualnie i zawrzeć odrębną umowę, choć operatorzy mogą także konsultować się między sobą w sprawie szczegółów technicznych i organizacyjnych.

Po uzyskaniu zgody operatorów należy wystąpić o własny numer SMS charytatywny. Trzeba sprawdzić jego dostępność i zadbać o zgodną z przepisami komunikację z darczyńcami – na przykład poprzez podawanie pełnej ceny brutto wiadomości. Przyznany numer musi zostać następnie zarejestrowany w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, w odpowiednim rejestrze dostępnym na stronie internetowej UKE.

Ostatnim etapem jest zapewnienie wsparcia integratora, czyli firmy technicznej, z którą podpisuje się osobną umowę. Integrator umożliwia m.in. monitorowanie skuteczności kampanii, np. analizę, po emisji którego programu telewizyjnego odnotowano największą liczbę wysłanych SMS-ów. Wszystkie te kroki składają się na kompleksowe przygotowanie kampanii SMS-owej w ramach działań charytatywnych.

7

Aukcje charytatywne online

Aukcje charytatywne online działają w prosty i przejrzysty sposób. Organizator zakłada aukcję na specjalnie do tego przeznaczonej platformie. Przedmiotem licytacji jest nierzadko coś wyjątkowego – może to być rękodzieło, książka z autografem, spotkanie ze znaną osobą, unikatowy gadżet lub oferowana usługa, na przykład lekcja gry na ukulele. Uczestnicy biorący udział w aukcji proponują coraz wyższe kwoty, a po jej zakończeniu zwycięża osoba, która złożyła najwyższą ofertę. Wylicytowaną kwotę wpłaca się na wskazane konto, a cały dochód trafia bezpośrednio do fundacji lub osoby, dla której prowadzona była zbiórka.

Znaczącym podmiotem oferującym organizacjom pozarządowym możliwość korzystania z aukcji jest Allegro. Dzięki dostarczonym przez Allegro Charytatywni (charytatywni.allegro.pl) rozwiązaniom, kupujący i sprzedający na Allegro mogą wspierać organizacje pozarządowe.

Allegro, czyli najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce, umożliwia organizacjom pozarządowym bezpłatne korzystanie z serwisu, zakładanie zbiórek i wystawianie ofert. Dzięki temu klienci Allegro mogą wesprzeć działalność społeczną podczas zakupów online – licytując i kupując rzeczy wystawione w ramach ofert charytatywnych lub wystawiając oferty wspierające wybraną zbiórkę.

8

E-mail fundraising

Polega na tworzeniu i wysyłaniu wiadomości e-mail do darczyńców oraz potencjalnych darczyńców, których dane kontaktowe znajdują się w bazie organizacji. Kluczem do sukcesu w e-mail fundraisingu jest nie tylko posiadanie  aktualnej bazy adresów e-mail, ale przede wszystkim jej regularne rozbudowywanie.

Rozbudowa bazy polega na pozyskiwaniu nowych kontaktów, na przykład poprzez formularze zapisu na stronie internetowej, petycje, czy zapisy podczas wydarzeń stacjonarnych. Ważne jest, aby każda osoba wyraziła zgodę na otrzymywanie wiadomości, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. Regularna komunikacja e-mailowa pozwala nie tylko na pozyskiwanie wsparcia finansowego, ale też na budowanie relacji z darczyńcami.

9

Direct dialogue (dialog bezpośredni)

Pozyskujemy wsparcie finansowe od indywidualnych darczyńców, z którymi nasi fundraiserzy i fundraiserki podejmują rozmowy na ulicy. Po rozmowie przechodzień decyduje, czy wesprze organizację regularnymi wpłatami. Darczyńca wypełnia polecenie zapłaty.

Dialog bezpośredni wymaga decyzji: prowadzić go samodzielnie czy z firmą zewnętrzną. Niezależnie od wyboru, niezbędne jest przeszkolenie fundraiserów w zakresie misji organizacji oraz technik dialogu. Kluczowym elementem jest przygotowanie formularza polecenia zapłaty, który darczyńca podpisuje podczas rozmowy. Po rozpoczęciu kampanii ważne jest utrzymywanie kontaktu z darczyńcą (np. telefonicznie, mailowo), okazywanie wdzięczności i regularne sprawdzanie skuteczności działań.

10

Telefundraising

Nazwa wywodzi się od dwóch słów: telemarketing i fundraising. Zdobywamy fundusze z wykorzystaniem komunikacji telefonicznej do kontaktu z aktualnymi lub potencjalnymi darczyńcami organizacji.

Aby skutecznie prowadzić telefundraising, należy najpierw stworzyć bazę danych potencjalnych darczyńców, najlepiej tzw. „ciepłą”, czyli osób już zaznajomionych z misją organizacji. Ważne jest, aby przestrzegać przepisów o ochronie danych osobowych podczas jej tworzenia. Następnie trzeba zdecydować, czy kampania będzie prowadzona samodzielnie, czy z pomocą wyspecjalizowanej firmy – to działanie wymaga profesjonalnego podejścia, odpowiednich narzędzi i wiedzy. Kluczowe jest przeszkolenie fundraiserów, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, tak aby dobrze reprezentowali organizację i rozumieli jej misję. Telefundraising powinien być wspierany dodatkowymi formami kontaktu, takimi jak SMS-y, listy, e-maile czy przesyłki. Po zdobyciu darczyńcy należy mu podziękować i utrzymywać regularny kontakt, co buduje relację i zwiększa szanse na długofalowe wsparcie. Cały proces wymaga dokładnego zaplanowania, monitorowania skuteczności i przemyślanego budżetu.

11

Payroll giving (darowizny z pensji)

Dosłownie w języku angielskim słowo payroll oznacza listę zarobków pracowników danej firmy. W środowisku polskich organizacji pozarządowych przez payroll rozumie się rodzaj regularnego wsparcia finansowego od darczyńców indywidualnych, z którymi relacja zostaje nawiązana poprzez współpracę z ich pracodawcą. Pracodawca potrąca co miesiąc z pensji pracownika ustaloną kwotę i przesyła ją na konto organizacji. Payroll wymaga zatem nawiązania relacji z szefem (szefową) firmy, który zgodzi się, by jego pracowników poprosić o regularne wsparcie, oraz z samymi pracownikami, którzy są waszymi potencjalnymi darczyńcami.

12

Testament

Informujemy na wiele sposobów potencjalnych darczyńców testamentowych (tzw. testatorów) o możliwości uwzględnienia organizacji pozarządowej w testamencie. W pierwszej kolejności będą to najprawdopodobniej stali darczyńcy oraz osoby związane z waszą organizacją.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://publicystyka.ngo.pl/co-zrobic-i-czego-nie-robic-by-testament-skutecznie-wsparl-dzialania-organizacji-wywiad-tau

13

Wydarzenia specjalne

Wydarzenia specjalne stanowią grupę różnorodnych pomysłów na zbieranie funduszy. Ich zakres jest szeroki: od formalnych kolacji do koncertów charytatywnych czy biegów charytatywnych. Wydarzenia służą nagłośnieniu misji, zwiększeniu poparcia społecznego, zebraniu funduszy.

Wydarzeniem specjalnym mogą być:

  • śniadania, obiady, kolacje fundraisingowe,
  • koncerty charytatywne,
  • biegi charytatywne, aukcje charytatywne,
  • wiele innych inicjatyw, które wspierają organizacje społeczne w budowaniu ich rozpoznawalności i zbieraniu funduszy.
14

Ekofundraising

Ekofundraising to pozyskiwanie zasobów na rzecz organizacji pozarządowych oraz pozyskiwanie zasobów, które organizacja wymienia na środki mające wspierać jej misję.

Gospodarka rozwija się w tym kierunku, że coraz częściej mówi się o pozyskiwaniu i odzyskiwaniu zasobów.

Do połowy 2024 roku jedną z najczęściej wspominanych tego typu inicjatyw były akcje nakrętkowe. Po zmianie przepisów unijnych i narzuceniu producentom obowiązku mocowania nakrętek na opakowaniach przestały mieć sens w takim wymiarze, jak były organizowane do tej pory. Natomiast organizacje pozarządowe tworzą inne zbiórki rzeczy np. starych książek, z których sprzedaży finansują wybrane działania. Dobrym przykładem jest też wspólna kampania „Stare telefony działają cuda” Stowarzyszenia WIOSNA i T-Mobile Polska S.A., w której im więcej telefonów zostanie przyniesionych do punktów T-Mobile tym więcej ta firma przekaże na rzecz Szlachetnej Paczki prowadzonej przez Stowarzyszenie.

Pamiętaj jednak, że pojęcie zasobów jest znacznie szersze i prawdopodobnie z czasem obejmie kolejne aspekty, nie tylko odsprzedaż używanych rzeczy.

Przeczytaj także artykuł: Filantropia na nowo: jak sport i ekologia wspierają cele społeczne


Maya Olszewska - od 2011 r. prowadzi szkolenia z fundraisingu, wystąpień publicznych, nawiązywania współpracy z biznesem (mayaolszewska.pl). Współpracuje jako mentorka z liderkami i liderami organizacji pozarządowych z całej Europy w językach polskim, angielskim i włoskim. Ma praktyczne doświadczenie w fundraisingu, konferansjerce oraz organizacji imprez kulturalnych, wydarzeń szkoleniowych i produkcji teatru niezależnego. Autorka poradnika „Jak finansować działalność społeczną. Narzędzia fundraisingu w Polsce”.


Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?

Komentarze

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.