Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Obowiązki wynikające z przepisów prawnych i rekomendowane przez ekspertów standardy dotyczące współpracy organizacji pozarządowych i administracji publicznej.
1
Tworzenie polityk publicznych
Podstawowe standardy
- Organizacja bierze udział w konsultacjach społecznych, w tym w szczególności w konsultacjach programu współpracy.
- Organizacja bierze udział w tworzeniu programów i strategii lokalnych poprzez przekazywanie uwag do projektów programów i strategii opracowywanych przez samorząd.
- Organizacja uczestniczy w otwartych spotkaniach ciał konsultacyjnych, doradczych, opiniujących, które odpowiadają za współpracę organizacji z samorządem.
- Jeśli działania statutowe organizacji wpisują się w realizację polityk publicznych samorządu, to organizacja informuje o tym samorząd i upublicznia informacje o tym np. na swojej stronie internetowej.
Rekomendowane standardy
- Organizacja bierze udział w pracach powoływanych przez samorząd zespołów roboczych ds. opracowania programów i strategii, zwłaszcza w zakresie swoich działań statutowych.
- Organizacja inicjuje powstanie zespołów roboczych ds. opracowania programów i strategii, zwłaszcza w zakresie swoich działań statutowych.
- Podczas konsultacji projektów aktów prawnych organizacja tworzy wspólne stanowiska
z innymi organizacjami pozarządowymi, zwłaszcza tymi, które również działają w danej branży. - Podczas udziału we współtworzeniu dokumentów strategicznych oraz konsultacjach organizacja udostępnia samorządowi informacje na temat potrzeb odbiorców jej działań oraz inne istotne informacje, którymi dysponuje.
- Jeśli działania statutowe organizacji wpisują się w realizację polityk publicznych samorządu, to organizacja informuje o tym samorząd i upublicznia informacje o tym np. na swojej stronie internetowej.
- Organizacja ocenia swoją działalność statutową w kontekście realizacji polityk publicznych i upublicznia wynik tej oceny.
2
Tworzenie warunków do społecznej aktywności (infrastruktury współpracy)
Podstawowe standardy
- Organizacja pozarządowa bierze udział w szkoleniach, doradztwie, poradnictwie oferowanym przez samorząd lub na jego zlecenie w zakresie zasad realizacji zadań publicznych.
- Jeśli samorząd prowadzi bazę danych organizacji (lub jest ona prowadzona na jego zlecenie), to organizacja regularnie aktualizuje w niej swoje dane.
- Organizacja pozarządowa bierze udział w lokalnych spotkaniach branżowych organizacji pozarządowych.
- Organizacja współpracuje z porozumieniami (federacjami) organizacji pozarządowych.
- Organizacja uczestniczy w otwartych spotkaniach ciał konsultacyjnych, doradczych, opiniujących, które odpowiadają za współpracę organizacji z samorządem.
- Jeśli organizacja realizuje zadania publiczne, to upublicznia informacje o tym np. na swojej stronie internetowej.
- Jeśli organizacja korzysta z mienia publicznego, to upublicznia informacje o tym, np. na swojej stronie internetowej.
Rekomendowane standardy
- Organizacja bierze udział w delegowaniu przedstawicieli organizacji do komisji konkursowych, które oceniają oferty realizacji zadań publicznych.
- Organizacja jest członkiem porozumień organizacji (federacji).
- Organizacja bierze udział w pracach stałych ciał (zespołów roboczych, komisji) działających w zakresie jej zadań statutowych.
- Organizacja współpracuje z partnerstwem lokalnym w zakresie swoich działań statutowych.
- Jeśli działania partnerstwa lokalnego są związane z działaniami organizacji, to organizacja jest jego członkiem.
3
Realizacja zadań publicznych
Podstawowe standardy
- Zadania publiczne zlecane przez samorząd do realizacji organizacjom mieszczą się w sferze zdań publicznych, wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Realizacja zadań publicznych przebiega w zgodzie z zasadą pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- Jeśli organizacja ma zamiar realizować zadanie publiczne, to stosuje zasady bezstronności (unikania tzw. konfliktu interesów), tj. np. nie deleguje swych przedstawicieli do komisji oceniających oferty.
- Jeśli organizacja chce zrealizować zadanie publiczne, na które samorząd nie ogłasza konkursu, to na zasadach opisanych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zgłasza samorządowi wniosek o ogłoszenie konkursu; albo zgłasza ofertę realizacji zadania (w przypadku tzw. „małych grantów”, czyli dotacji niższych niż 10 tys. zł).
- Jeśli organizacja chce zrealizować zadanie publiczne w partnerstwie z jednostką samorządu terytorialnego, to zgłasza taki wniosek zgodnie z procedurą zgłaszania zadań publicznych.
- Jeśli organizacja składa ofertę na realizację zadania publicznego, to jego koszty kalkuluje zgodnie z cenami rynkowymi, faktycznymi kosztami oraz uwzględniając zasadę efektywności wydatkowania środków publicznych.
- Jeśli organizacja realizuje zadanie publiczne, to:
- przeprowadza działania, przestrzegając przepisów prawa, w tym ustawy Prawo zamówień publicznych i ustawy o ochronie danych osobowych
- przeprowadza działania zgodnie z zapisami zawartymi w umowie dotyczącej realizacji tego zadania i w ofercie, a także w zgodzie ze standardem obowiązującym w danej jednostce samorządu terytorialnego (jeśli istnieje)
- wydaje środki zgodnie z zasadami wydatkowania pieniędzy publicznych
- zapewnia odpowiednią obsługę merytoryczną i finansową realizacji zadania
- upublicznia informacje o tym, np. na swojej stronie internetowej.
- Jeśli organizacja realizuje zadanie publiczne, zlecone jej w formie wspierania, to zapewnia i wydatkuje wkład własny, zgodnie z zapisami w umowie na realizację zadania.
- Jeśli organizacja realizuje projekt partnerski z jednostką samorządu terytorialnego, to robi to zgodnie z umową partnerstwa.
- Po zrealizowaniu zadania publicznego organizacja sporządza sprawozdania i rozlicza je zgodnie z terminem podanym w umowie o realizację zdania publicznego (w ciągu 30 dni).
- Jeśli podczas realizacji zadania publicznego organizacja korzysta z mienia publicznego, to wykorzystuje je zgodnie z przeznaczeniem.
Rekomendowane standardy
- Jeśli jest to możliwe, organizacja przy realizacji zadań publicznych łączy swoją działalność z działaniami innych organizacji pozarządowych w celu uzyskania efektu synergii.
- Organizacja pozarządowa inicjuje opracowanie z samorządem standardu realizacji zadania publicznego danego typu, w tym kalkulacji kosztów jego realizacji.
- Jeśli organizacja korzysta z mienia komunalnego przy realizacji zadań publicznych, to informuje o tym, np. na swojej stronie internetowej.
- Jeśli organizacja realizuje zadanie publiczne, to:
- dokonuje wewnętrznej oceny realizacji zadania publicznego i załącza ją do sprawozdania,
- upublicznia raporty z realizacji tych zadań, np. na swojej stronie internetowej.
- Jeśli zadanie publiczne ma charakter otwarty, do udziału w nim są zapraszani przedstawiciele samorządu.