Poradnik - ngo.pl

Nie znalazłeś/-łaś w poradnik.ngo.pl odpowiedzi na swoje pytanie? Napisz info@ngo.pl, zadzwoń 22 828 91 21, pon.-pt. g. 9-13

Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy? Materiały po webinarium ngo.pl [film]

01:04:46
14 czerwca 2022
Jedne z najczęściej zadawanych pytań podczas szkoleń z fundraisingu to: jak zachęcić darczyńców do wsparcia „nieoczywistego” celu, jak przekonać do zbiórek innych niż np. na operację chorego dziecka? Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi zapraszając do rozmowy fundraiserkę Martę Dietrich. Zapraszamy – obejrzyj trzecie webinarium ngo.pl z cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO” i wykonaj ćwiczenie fundraisingowe.

W trakcie webinarium „Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy?” (przeprowadzonego przez ngo.pl 10 maja 2022 r.) Marta Dietrich podzieliła się swoim doświadczeniem pracy w różnych organizacjach. Marta jest fundraiserką Akumulatora Społecznego, którego liderem jest Pomorska Sieć Centrów Organizacji Pozarządowych. Wcześniej współpracowała przy działaniach fundraisingowych Fundacji Court Watch Polska i w Puckim Hospicjum pw. św. Ojca Pio.

Akumulator Społeczny jest największą siecią na Pomorzu wspierającą zaangażowanie społeczne mieszkańców. Głównym operatorem jest PSCOP, ale aktywny udział mają też inne organizacje z regionu. Akumulator przydziela małe granty na tak różne pomysły Pomorzan jak druk przyborów w 3 D dla osób niewidomych czy wspólna gra na bębnach. Do niedawna zespół Akumulatora Społecznego w pierwszej kolejności komunikował mieszkańcom, że mogą ubiegać się o pieniądze. Teraz budują komunikację dwutorowo podkreślając, że nie tylko można pozyskać środki, ale również „doładować akumulator”. Podczas naszego spotkania Marta opowiedziała, od czego i w jaki sposób zaczęli nowy przekaz.

Nasza rozmówczyni ma także doświadczenie we współpracy w fundraisingu Fundacji Court Watch Polska wspierającej zmiany w polskim wymiarze sprawiedliwości poprzez prowadzenie obywatelskiego monitoringu sądów. Przykłady komunikacji Akumulatora Społecznego i Court Watch Polska mogą być ciekawe dla osób, które reprezentują misje społeczne nie tak szeroko znane przez odbiorców jak np. domy dziecka czy opieka nad zwierzętami.

Tytuł naszego spotkania „Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy?” odnosi się nie tylko do zagadnień nieoczywistych, ale do najbardziej wymagających, jeśli chodzi o odwoływanie się do wrażliwości. Marta opowiada o pracy w hospicjum, która jest wyzwaniem w zupełnie innym znaczeniu.

Pamiętajmy, że żeby zebrać środki na realizację naszych celów, przede wszystkim musimy potrafić zakomunikować, co robimy i że można nas wspierać. Marta dzieli się doświadczeniem różnorodnego budowania relacji z potencjalnym darczyńcą. Nasz sposób mówienia o misji będzie się różnił w zależności od grupy docelowej, specyfiki tematu i podejścia osób z zespołu, w którym pracujemy.

Przejdź do wybranej części webinarium

00:00:00 - 00:05:18 Powitanie - czym są trudne tematy, jak w praktyce sformułować apel fundraisingowy, wprowadzenie 

00: 05:19 - 00:08:58 Czym jest fundraising pozagrantowy? 

00:08:59 - 00:17:10 Jak zbierać na tzw. trudne tematy? Przykłady komunikatów 

00:17:11 - 00:26:26 Na co trzeba zwracać uwagę w konstruowaniu apelu fundraisingowego hospicjum, a na co w apelu NGO strażniczej? 

00:26:27 - 00:34:45 Ile czasu potrzeba na pozyskanie sponsora? Współpraca z partnerami biznesowymi 

00:34:46 - 00:44:17 Jakimi narzędziami fundraisingu pracowałaś w różnych organizacjach? Czym kierować w doborze narzędzi fundraisingu do organizacji?

00:44:18 - 00:46:15 Czym jest dla Ciebie sukces w fundraisingu? 

00:46:16 - 00:49:23 Co z Twoich doświadczeń z pracy w biznesie wykorzystałaś w pracy w fundraisingu? 

00:49:24 - 00:56:05 Historia fundraisingowa, którą chciałabyś się podzielić? Co inspiruje Cię do pracy fundraisera? 

00:56:06 - 01:04:46 Pytania i odpowiedzi

Z nagrania webinarium dowiesz się m.in.:

  • jak formułować apele fundraisingowe w praktyce, różne w różnych organizacjach,
  • czy fundraising jest zadaniem dla długodystansowców,
  • czym jest sukces w fundraisingu,
  • jak dobrać narzędzia fundraisingu do organizacji,
  • jak podtrzymywać motywację w pracy fundraisera.

Dowiedz się więcej

UWAGA! Było to trzecie webinarium z cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”. W trakcie spotkań pytamy o różne modele tworzenia fundamentów niezależnego finansowania, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskiwania darowizn online. Co planujemy? Podczas 6 comiesięcznych spotkań (w pierwszym tygodniu marca - czerwca oraz września - października 2022 r.) opowiadamy, jak zbierają środki fundraiserzy i fundraiserki z organizacji o różnej skali i zasięgu działania. Rozmawiamy też m.in. o komunikatach fundraisingowych. O szczegółach kolejnych webinariów będziemy informować na bieżąco.

Nagranie i materiały z pierwszego webinarium „Jak wdrożyć fundraising pozagrantowy w Twojej organizacji?" >

Nagranie z drugiego webinarium „Jak dobrać narzędzia fundraisingu do Twojej organizacji?” >


ĆWICZENIE FUNDRAISINGOWE

Czy regularnie komunikujecie to, co robicie?

Po poprzednim webinarium z cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO” zachęcałam Was, żebyście się zastanowili, czy regularnie zamieszczacie wezwania do działania. Przykładowo: czy w Waszej siedzibie jest skarbona? Czy osoby, które Was odwiedzają widzą, na co zbieracie i czego potrzebujecie? Czy w Waszych mediach społecznościowych pojawia się wezwanie do wpłaty? Teraz zrobiłabym krok do tyłu i zadała pytanie: czy regularnie komunikujecie, w prosty i przejrzysty sposób, co robicie?

Zapraszam Cię do wykonania ćwiczenia zainspirowanego rozmową z Martą Dietrich.

Sprawdź, czy hasła, które zamieszczasz, odpowiadają na pytania: co? kto? jaki jest efekt?

Przykłady takich komunikatów znajdziesz poniżej.

Organizacja wspierająca pozytywne zmiany w polskim wymiarze sprawiedliwości poprzez prowadzenie obywatelskiego monitoringu sądów.

(Fundacja Court Watch Polska)

Miejsce, gdzie dobrą opieką medyczną, wsparciem i uważnością sprawiamy, że człowiek chory oraz jego najbliżsi czują bliskość, miłość oraz spokój na ostatniej drodze życia.

(Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio)

Nowy AKUMULATOR SPOŁECZNY to przyjazny, trwały i innowacyjny fundusz, mający na celu pobudzanie aktywności społecznej mieszkanek i mieszkańców Pomorza. Skierowany jest do grup nieformalnych i organizacji pozarządowych, działających na rzecz dobra wspólnego.

(Akumulator Społeczny)


Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030