Przejdź do treści głównej

Więcej czasu dla kampanii OPP. Przypominamy zasady

autor(ka): oprac. red. poradnik.ngo.pl
2017-07-11, 06:44
Fot. Rafał Gębura, ngo.pl
1 lipca 2017 r. zaczęły obowiązywać zmiany w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ważne dla obecności organizacji pożytku w mediach publicznych. Kampaniom społecznym OPP przysługuje teraz więcej czasu antenowego, z którego skorzystają bezpłatnie. W PORADNIK.NGO.PL przypominamy zasady ubiegania się o ten czas.

Czas tylko dla OPP

Uprawnienie do bezpłatnego czasu antenowego to uprawnienie WYŁĄCZNIE organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie czy fundacja, która nie ma zarejestrowanego statusu pożytku, nie uzyska dostępu do radia czy telewizji.

"Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają organizacjom pożytku publicznego nieodpłatne informowanie o ich działalności na zasadach określonych w przepisach odrębnych" – mówi artykuł 26 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W oczekiwaniu na rozporządzenie

Przez długie lata od uchwalenia ustawy o pożytku przepis zawarty w artykule 26 był martwy. Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji precyzujące zasady wykorzystania czasu antenowego przez organizacje pożytku publicznego pojawiło się dopiero w 2011 roku (poznaj historię zabiegów organizacji pozarządowych o przejrzyste zasady współpracy z mediami). Rozporządzenie określa m.in. na jakich antenach, w jakim czasie i jak długo wyświetlane mają być kampanie OPP.

Zasady, kryteria, procedury znajdziesz w dokumentach wewnętrznych TVP i PR

Zarówno sama ustawa, jak i rozporządzenie KRRIT nie tłumaczą, jak OPP mają przygotowywać materiały, żeby zostały wyemitowane w mediach. Wskazówki, kryteria i procedury wnioskowania o wyemitowanie spotu znajdują się w wewnętrznych dokumentach publicznej telewizji i radia.

Czas rośnie, ale potrzebne też chęci i wiedza

Zwiększenie ilości czasu antenowego na kampanie społeczne nie oznacza, że w mediach publicznych zaroi się od przekazów OPP. Organizacje pożytku już wcześniej, dysponując krótszym czasem, miały trudności z jego wykorzystaniem. Uprawnienia OPP związane z mediami publicznymi nie są znane, nie każda organizacja prowadzi działania kampanijne, nie każda wie, po co i jak robić spoty. Tym bardziej zachęcamy do zapoznania się z materiałami zgromadzonymi w PORADNIK.NGO.PL. Może dla niektórych OPP staną się one zachętą do działania.
 

w PORADNIK.NGO.PL:
Kampanie społeczne i inne formy obecności OPP w mediach publicznych

 


Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
poradnik.ngo.pl - informacje i porady. Odwiedź już dziś!

Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 0 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • pożytek publiczny
  • PR, promocja, wizerunek
  • prawo