Przejdź do treści głównej

Darmowy czas antenowy dla OPP. Skorzystaj!

autor(ka): oprac. red. poradnik.ngo.pl
2017-11-30, 03:40
fot. www.sxc.hu, CC
Bezpłatny czas antenowy w publicznej telewizji i radiu to jeden z atrakcyjniejszych przywilejów organizacji pożytku. Skorzystamy z niego, jeśli spełnimy kilka warunków. Trzeba jednak pamiętać, że w ten sposób OPP na pewno nie zrealizuje małym kosztem kampanii jednoprocentowej czy fundraisingowej. Mimo to warto.

Czas tylko dla OPP

Kampanie społeczne prowadzone przez organizacje pożytku publicznego mogą wykorzystywać media publiczne. Ustawa o działalności pożytku daje OPP uprawnienia do bezpłatnego czasu antenowego.

„Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają organizacjom pożytku publicznego nieodpłatne informowanie o ich działalności na zasadach określonych w przepisach odrębnych” – mówi artykuł 26 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Uprawnienie do bezpłatnego czasu antenowego to uprawnienie WYŁĄCZNIE organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie czy fundacja, która nie ma zarejestrowanego statusu pożytku, nie uzyska dostępu do radia czy telewizji.


Czas antenowy dla OPP to w praktyce trzy rodzaje audycji. Pierwszy rodzaj to audycje informacyjne, publicystyczne i dokumentalne, przygotowywane przez samą telewizję czy radio publiczne. Organizacje pożytku są bohaterami tych audycji. Drugi to audycje informujące o zasadach przekazywania 1% – one również w myśl rozporządzenia mają powstawać w TVP i Polskim Radiu.

Trzeci rodzaj to audycje prezentujące KAMPANIE SPOŁECZNE. W tym przypadku materiału nie przygotowuje publiczny nadawca. Tworzy go sama organizacja pożytku publicznego, a następnie dostarcza do emisji. Za emisję nie płaci.  

OPP – nie przysyłajcie swoich spotów jednoprocentowych! 

Czym jest kampania społeczna, którą organizacja pożytku może wyemitować w publicznych mediach bezpłatnie? Wskazówki i kryteria znajdują się w wewnętrznych dokumentach publicznej telewizji i radia (uchwały i regulaminy). Kampania powinna pokazywać problem społeczny. Promowanie własnej organizacji nie jest kampanią społeczną. Należy też unikać akcji wyłącznie o charakterze fundraisingowym. Namawianie to przekazania 1% danej organizacji, czyli jeden z głównych tematów promocyjnych większości OPP, nie może być treścią kampanii, która chce korzystać z bezpłatnego czasu.


Produkcja spotu (szczególnie do telewizji) jest najczęściej kosztowna. Ponieważ nie mamy pewności, czy zostanie on przyjęty, można najpierw przesłać scenariusz (storyboard) do zaopiniowania.

Spoty organizacji pożytku publicznego z ich kampaniami społecznymi ocenia Komisja ds. Kampanii Społecznych (w radiu jest to Zespół). W skład komisji wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych.


Mamy gotowy spot lub jego koncepcję. Jesteśmy przekonani, że nasz materiał odpowiada zarysowanym przez media publiczne kryteriom. Co teraz? Wysyłamy spot wraz z odpowiednimi dokumentami. Zestaw dokumentów różni się od tego, czy wysyłamy do telewizji, czy radia. Odpowiednie informacje znajdziemy na stronach Centrum Informacyjnego TVP i w Serwisie Informacyjnym Polskiego Radia.

 

więcej w PORADNIK.NGO.PL:
Kampanie społeczne i inne formy obecności OPP w mediach publicznych

zobacz też:
Materiały po webinarium portalu ngo.pl: Darmowy czas antenowy – jak z niego skorzystać? [film]

 


Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Informacja własna portalu ngo.pl

Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 1 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • pożytek publiczny
  • PR, promocja, wizerunek
  • prawo