Arkusze do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów
Przygotowane przez nas arkusze dostosowane są do wymogów prawa (art. 10a ustawy o działalności pożytku oraz rozporządzenia w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji). Wystarczy je zapisać i uzupełniać danymi organizacji!
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów, arkusz zbiorczy zawierający:
- zestawienie przepływów finansowych
- kartę przychodów pracownika
- wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
wraz z instrukcją wypełniania.
Karty na każdy miesiąc
Zestawienie przychodów i kosztów - karty na każdy miesiąc wraz z instrukcją (XLS)
Które organizacje mogą prowadzić Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów
Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów mogą prowadzić organizacje, które:
a. prowadzą działania w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o pożytku,
b. nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
c. nie mają statusu organizacji pożytku publicznego,
d. osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
- działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
e. w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt d. w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.
Organizacja, która spełnia określone warunki i decyduje się na tę opcję, może korzystać z wielu uproszczeń. Nie musi prowadzić pełnej księgowości, tylko uproszoną ewidencję przychodów i kosztów, jest zwolniona z obowiązku przygotowywania rocznego sprawozdania finansowego i nie musi posiadać polityki rachunkowości.
Ewidencja przychodów i rozchodów to ściśle określone rozporządzeniem zestawienie przychodów i kosztów w układzie pozwalającym na zebranie wszystkich danych do wypełnienia deklaracji CIT-8 oraz ewentualnych ewidencji indywidualnych zatrudnionych osób i środków trwałych. W ewidencji tej nie ma miejsca na księgowy opis prowadzonych przez organizację projektów (księgowe wyodrębnienie projektów jest w wielu sytuacjach obowiązkowe).
Organizacja musi podjąć formalną decyzję, że rezygnuje z prowadzenia pełnej księgowości na rzecz książki przychodów i rozchodów w trybie określonym w statucie, np. uchwałą zarządu. Jeśli chce wprowadzić tę zmianę w danym roku, to najpóźniej do 31 stycznia musi poinformować o zmianie właściwy jej Urząd Skarbowy.
Materiał powstał w ramach projektu Pozarządowe Centrum Informacji, Wiedzy i Opinii ngo.pl. Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.