Poradnik - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Nie znalazłeś/-łaś w poradnik.ngo.pl odpowiedzi na swoje pytanie? Napisz info@ngo.pl, zadzwoń 22 828 91 21, pon.-pt. g. 9-13

Reklama

Menu Na skróty

Pomogliśmy?

Pomóż nam pomagać dalej Wspieraj NGO.PL

Dzięki Twojej darowiźnie powstaną nowe artykuły, porady i specjalistyczne opracowania, dostępne bezpłatnie dla wszystkich organizacji.

Wybór tego, co konkretnie powiemy naszym odbiorcom i odbiorczyniom, jaką wiadomość im przekażemy, jest wyzwaniem dla każdej osoby zajmującej się promocją. Jak ze wszystkich ważnych rzeczy, o których chcemy opowiadać, wybrać te najbardziej istotne i zbudować z nich przekaz promocyjny?

1

Co to jest przekaz promocyjny?

Przekaz promocyjny to konkretna informacja, wiadomość, treść, którą chcemy przekazać naszej grupie docelowej, aby osiągnąć zakładany cel. Jest to istota działań komunikacyjnych: pozwala przekazać odbiorcom i odbiorczyniom to, co jest dla Twojej organizacji ważne, o co ci konkretnie chodzi (jaki problem rozwiązujesz, jakie korzyści oferujesz itp.) oraz zaprosić ludzi do określonego działania. Określaniem przekazu zajmujemy się po ustaleniu celu i grupy docelowej.

Przykład. Fundacja "Czyste miasto"

Cel promocyjny: zwiększenie w ciągu pół roku wiedzy mieszkańców osiedla Wrzosowisko o obowiązujących od nowego roku zasadach segregowania śmieci.

Grupy docelowe promocji

  1. rodziny z dziećmi w wieku 0-10 lat zamieszkujące osiedle Wrzosowisko, głównie część domków jednorodzinnych, małych bloków wielorodzinnych, łącznie ok. 200 rodzin; związane z osiedlem i okolicą (ponad połowa wychowała się na osiedlu lub w okolicy), zaangażowane w proces rewitalizacji przestrzeni miejskiej, zależy im na bezpieczeństwie i porządku; planują domowe budżety oszczędnie, zwracają uwagę na stałe koszty 
  2. osoby dorosłe 26-35+ wynajmujące mieszkania w części bloków mieszkalnych; zamieszkujące przez krótszy czas głównie ze względów zawodowych (pracują w okolicznych dużych zakładach pracy); spędzają w wynajętych mieszkaniach popołudnia i wieczory, rzadko są w weekendy; zależy im na niskich opłatach czynszowych oraz bezpieczeństwie najmu.

Przekaz promocyjny: podstawą do jego skonstruowania jest wybór najważniejszej informacji, którą Fundacja chce przekazać grupom docelowym: "dowiedz się, jak od nowego roku będą segregowane śmieci na Wrzosowisku. Dzięki temu będzie u nas czysto i będziemy mniej płacić za wywóz śmieci".

Przekaz promocyjny najpierw warto sformułować roboczo, hasłowo. Zapisać 1-2 krótkie zdania, które najpełniej wyrażają to, co w tej konkretnej sytuacji chcemy przekazać naszym odbiorcom i odbiorczyniom. Gdy upewnimy się, że mamy właściwą "myśl" i ona realizuje nasz cel, możemy zająć się konstrukcją i uzupełnianiem pełnego przekazu.

Reklama
2

Jak zbudować przekaz promocyjny?

Przekazy mogą się różnić w zależności od tego, czego dotyczą: czy promujemy konkretne działanie organizacji (np. zapraszamy na warsztat), czy mówimy o problemie społecznym (np. zachęcamy do włączenia się w kampanię na rzecz świadomego oszczędzania), czy też budujemy rozpoznawalność organizacji w otoczeniu. Niezależnie od tematu i skali, konstrukcja każdego przekazu będzie zbliżona. Dobry przekaz promocyjny najczęściej składa się z 4 elementów:

1. Przedstawienie problemu, sytuacji, potrzeby, którą się zajmujemy, którą chcemy komunikować (czyli tego, co promujemy i w jakim celu). Warto do zobrazowania użyć liczb, faktów, historii, przykładów. Można też odnieść się do potrzeb, doświadczeń, oczekiwań, motywacji  odbiorców i odbiorczyń, aby wzbudzić w nich zaangażowanie, emocje i przyciągnąć uwagę.

Od stycznia 2021 na Osiedlu Wrzosowisko obowiązuje nowe zasady segregowania śmieci: są 4 nowe pojemniki na różne rodzaje odpadów. Koszt wywozu śmieci zależy od poprawnego segregowania przez wszystkich mieszkańców.

W schronisku w Skowronkach jest ponad 50 zdrowych  psów i kotów, które czekają na adopcję. Wśród nich m.in. młody, przyjazny labrador Fikus i rodzeństwo kociaków: Pasja i Fajans.

Fundacja "Nasze Maluchy" w tym roku obchodzi swoje 5. urodziny. Zachęcamy naszych przyjaciół i sympatyków do wspólnego świętowania.

2. Zaproponowanie rozwiązania: co w tej sytuacji można zrobić, co oferuje organizacja. Dobrze podać konkretne działania, które są odpowiedzią na wcześniej wymienioną sytuację (problem, potrzebę).

Fundacja "Czyste miasto" przygotowała praktyczny poradnik dla dorosłych i dzieci. Zawiera proste wskazówki, które pomogą Wam segregować śmieci zgodnie z nowymi zasadami. 

Uruchomiliśmy program "Adoptuj mnie!", który pomaga w stworzeniu nowego domu dla zwierzaka. Dla planujących adopcję psa lub kota oferujemy darmowe wsparcie w nauce opieki nad pupilem, 3 wizyty u weterynarza oraz zestaw przydatnych produktów do opieki na start.

W ciągu pięciu lat działania w naszych warsztatach i spotkaniach wzięło udział 300 rodziców z Bączek i okolic. Wydaliśmy 3 poradniki o rozwoju psycho-fizycznym dzieci, z których na co dzień korzysta kadra okolicznych przedszkoli, świetlic i domu kultury. Uruchomiliśmy we współpracy z gminą punkt dziennej opieki dla dzieci 3-5 lat, z którego regularnie korzysta 15 maluchów, bawiąc się we wspierającym, bliskościowym środowisku.

3. Wskazanie korzyści, zastosowania, wdrożenia: jak to rozwiązanie można wprowadzić w życie, jak z niego skorzystać, na co ono pozwala, co dzięki temu się zmieni lub wydarzy. Cenne jest użycie języka korzyści i pokazanie odbiorcom, odbiorczyniom, co się zmieni w ich życiu (lub w otoczeniu), dzięki skorzystaniu, wsparciu bądź wdrożeniu konkretnego rozwiązania. Jeśli nie wiesz, co możesz wskazać, sprawdź opis grupy docelowej, przypomnij sobie jej motywacje, potrzeby, obawy i napisz, jak na nie odpowiadasz.

Dowiesz się m.in. które śmieci powinny trafić do którego pojemnika, kiedy są planowane terminy odbiorów śmieci oraz jak zmniejszyć opłatę za ich wywóz. Twoje dzieci skorzystają z ciekawych gier, które nauczą je dobrych zachowań ekologicznych.

Ułatwimy ci pierwsze tygodnie z nowym pupilem: pomożemy Wam się poznać, dostarczymy praktycznych wskazówek, zagwarantujemy bezpieczeństwo medyczne. Będzie bezpiecznie i komfortowo!

Dziękujemy, że jesteście z nami: wspieracie nas słowem, pomysłem, swoją obecnością, a czasem sypniecie groszem. Dzięki Waszej pomocy i rekomendacjom możemy dotrzeć do jeszcze większej liczby rodziców i ciekawych świata maluchów.

4. Umieszczenie apelu, wezwania do działania (tzw. call to action CTA), czyli podanie wskazówek odbiorcom, co konkretnie mają zrobić, jakiego działania od nich oczekujemy. Można użyć sloganu, hasła, które zachęci grupę docelową do "akcji". Ważne, aby to było konkretne, proste, zrozumiałe działanie, które jest łatwe to zapamiętania i wykonania.

Pobierz poradnik za darmo: w wersji elektronicznej ze strony www, w wersji drukowanej z urzędu gminy. Segreguj dobrze od dziś!

Zgłoś się do programu i stwórz dom dla Fikusa lub Pasji i Fajansa. Zadzwoń na numer…

Z okazji urodzin mamy dla Was prezent: serię 3 webinarów z ekspertkami i ekspertkami o tym, jak pomóc dzieciakom w adaptacji w nowym miejscu. Dołączcie do wydarzenia na naszym Facebooku i nie przegapcie spotkań. I możecie zrobić nam prezent - zaproście przynajmniej 3 osoby, które może to zainteresować. Czekamy na facebok.com/…. !

Powyższe 4 elementy przekazu to pewnego rodzaju schemat. A schematy mają to do siebie, że są uproszczeniem, które ma pokazać głównie tym, którzy po raz pierwszy zaczynają "zabierać" się za komunikaty promocyjne, jaką logikę myślenia przyjąć. Nie chodzi o sztywne konstruowanie 4 zdań odpowiadających 4 elementom, ale o zobaczenie pewnej hierarchii informacji i kompletności konstrukcji przekazu. Im więcej razy przećwiczycie pisanie przekazu promocyjnego, tym z każdym kolejnym będzie łatwiej.

3

Dobry przekaz. Czyli jaki?

Jeśli już wybierzemy wszystkie informacje, które naszym zdaniem  powinny znaleźć się w przekazie promocyjnym, czas nadać mu formę pisemną. Gdy przejemy nasze myśli na papier czy do komputera, upewnijmy się, czy nasz przekaz  jest:

  • Krótki i konkretny. Pamiętajmy, że nasi odbiorcy mają ograniczone zasoby uwagi i czasu. Z naszej perspektywy, osób które są zaangażowane w jakąś sprawę, żyją nią, zajmują się na co dzień, wszystko wydaje się ważne. Sztuką jest wybrać to, co jest kluczowe z perspektywy grupy docelowej, odbiorców promocji (a nie naszej!). Pomocą służy cel promocyjny (sprawdźmy, na ile to, co chcemy powiedzieć pozwoli go osiągnąć). W przypadku przekazów sprawdzi się też zasada "mniej znaczy więcej".
  • Obrazowy. Ludzie łatwiej zapamiętują rzeczy, które mogą sobie wyobrazić, skojarzyć z czymś, które odwołują się do emocji (bądź je wywołują). W przekazie warto wykorzystać 1-2 liczby, fakty, odwołać się do skojarzenia lub powszechnie znanego wydarzenia, podać przykład.
  • Zrozumiały. Nie wszyscy wiedzą to, co my. Coś, co nam wydaje się oczywiste, dla naszej grupy docelowej wcale takie może nie być. Dlatego konstruując przekaz promocyjny nie popełniaj błędu znawstwa i zadbaj, aby zawrzeć w nim wszystkie istotne informacje. Użyj prostego języka, który pozwoli zapamiętać i zrozumieć odbiorcom to, co chcesz im przekazać
  • Dopasowany do odbiorcy, odbiorczyni. Przekaz konstruujemy z myślą o grupie docelowej, personie. Pisząc myśl o konkretnej osobie z Twojej grupy docelowej, która będzie czytać, słuchać, oglądać przekaz. Warto odwołać się do jej czy jego doświadczeń, potrzeb, motywacji, sprawić, że poczuje, że to naprawdę "mówisz" do niej czy do niego.
  • Poprawny językowo. Sprawdź kilka razy czy nie ma błędów językowych, interpunkcyjnych, stylistycznych. Błędy czynią przekaz mniej wiarygodnym, tym samym wpływając na stosunek odbiorcy przekazu do jego nadawcy.

Zadbanie o te elementy, sprawia, że spełniamy warunki skutecznego przekazu: czyli takiego, który trafi do grupy docelowej i pozwoli osiągnąć zakładany cel promocyjny.

Przykłady przekazów promocyjnych

Fundacja Młoda Edukacja prowadzi w miejskiej bibliotece Uniwersytet Dziecięcy. To pierwsza taka inicjatywa w województwie. Dzięki nam, ponad 100 dzieci uczy się bezpłatnie od wykładowców z najlepszych uczelni i zwiększa swoje szanse na lepszy start w przyszłość. Zapraszamy rodziców dzieci w wieku 6-10 lat na bezpłatne zajęcia matematyczne, przyrodnicze i techniczne. Sprawdź ofertę i zapisz dziecko na stronie www….. Start zapisów 10 stycznia 2021.

Czy wiesz, że co 5 dziecko i co 50 dorosły ma atopowe zapalenie skóry? Masz AZS? Znasz inną osobę z AZS? Zapraszamy na bezpłatne spotkania dorosłych osób  z AZS w środy w godzinach 19-21 do siedziby Stowarzyszenia. Wspólnie uczymy się żyć z AZS: rozmawiamy, wymieniamy się doświadczeniem, wspieramy w trudnościach. Poznaj nas, przy okazji lepiej poznasz siebie! Zadzwoń i umów się na spotkanie!

Wiesz, że ponad 70% roślin uprawianych w Europie jest zapylanych przez owady? Aż 1/3 tego, co jemy zawdzięczamy pszczołom! Dzięki pracy tych owadów możemy cieszyć się bogactwem owoców, warzyw, ziół. Ale wkrótce może się to zmienić! Przez pestycydy, choroby i pasożyty pszczoły mają się coraz gorzej. Jeśli im nie pomożemy, może ich zabraknąć. Dlatego Greenpeace wraz z tysiącami osób z całej Polski prowadzi od 3 lat akcję "Adoptuj Pszczołę". Przyłącz się - to proste! Jedna adoptowana pszczoła to tylko 2 zł! Stań się częścią pszczelego ruchu - adoptuj pszczołę na www….. i pomóż chronić polskie pszczoły!

4

Do czego i jak wykorzystujemy przekaz promocyjny?

Przekaz promocyjny to podstawa działań komunikacyjnych: mając opracowany przekaz, który pasuje do naszej grupy docelowej zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób go odbiorcom i odbiorczyniom dostarczyć. Czyli jakimi kanałami i w jakiej formie trafi do nich to, co chcemy im powiedzieć.

Upewnij się, czy twój przekaz:

  • jest krótki i precyzyjny: czy jasno z niego wynika co konkretnie człowiek który go przeczyta, zobaczy, usłyszy ma zrobić?
  • jest zrozumiały i dopasowany dla twojej grupy docelowej pod kątem języka, treści, korzyści, potrzeb, motywacji?
  • pomoże zrealizować twój cel promocyjny?

Pamiętaj! Przekaz promocyjny to szansa na dotarcie do odbiorców z konkretnym, jasnym komunikatem, który zachęci ich do działania!

Przeczytaj też

  • Redakcja ngo.pl

    Promocja, media społecznościowe

  • Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?

    Komentarze

    Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.