Nie znalazłeś/-łaś w poradnik.ngo.pl odpowiedzi na swoje pytanie? Napisz info@ngo.pl, zadzwoń 22 828 91 21, pon.-pt. g. 9-13
Jak konstruować apele fundraisingowe? Materiały po webinarium ngo.pl [film]
W czerwcowym odcinku cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO” rozmawialiśmy z liderką fundraisingu Fundacji DKMS Pauliną Kasperską.
Zapraszamy do odsłuchania nagrania webinarium i inspirowania się rozwiązaniami wdrożonymi przez Fundację DKMS.
Fundacja DKMS to międzynarodowa organizacja non-profit zajmująca się walką z nowotworami krwi i innymi chorobami układu krwiotwórczego. Misją organizacji jest znalezienie dawcy dla każdego pacjenta na świecie potrzebującego przeszczepienia komórek macierzystych szpiku.
Ze względu na profil działalności najważniejszym wezwaniem do zaangażowania kierowanym do społeczeństwa przez zespół organizacji jest zachęta do rejestracji w bazie dawców szpiku. Budowanie fundraisingu pozagrantowego i apeli fundraisingowych w takim kontekście jest wyzwaniem. Odezwy o wsparcie finansowe nie są priorytetem w tej części komunikacji, która jest nastawiona na wykonanie przez jej odbiorców konkretnych działań.
W materiale są również omówione przykłady działań fundraisingowych z Fundacji Hospicjum Onkologiczne św. Krzysztofa w Warszawie, z którą nasza rozmówczyni była związana wcześniej. Temat fundraisingu hospicjów był też poruszony podczas poprzedniego spotkania z cyklu: Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy? Materiały po webinarium ngo.pl [film]. Zachęcamy do zapoznania się z wszystkimi wywiadami. Treści się uzupełniają, a każdy jest skoncentrowany na innym aspekcie fundraisingu pozagrantowego.
Fundraiser, dla mnie, to człowiek, który przenosi dobro z jednych rąk do drugich, tych potrzebujących. Jest gospodarzem w krainie Filantropii.
Paulina Kasperska
Paulina Kasperska w szczególności zwraca uwagę na takie aspekty konstruowania komunikatu do darczyńców, jak:
- wiek potencjalnego darczyńcy,
- narzędzie, poprzez które się skomunikujemy. Inaczej będziemy nawiązywać relację przez Tik Tok’a, a inaczej organizując kwestę.
W zależności od powyższego dobieramy język komunikatu. Wybór narzędzia będzie miał wpływ na długość przekazu i na wykorzystane elementy graficzne. W trakcie webinarium Paulina prezentuje różne przykłady ukazujące te różnice.
Poruszyliśmy temat, do którego wracamy w cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”: doboru narzędzi fundraisingu do organizacji. Paulina Kasperska podkreśla, że zanim zdecydujemy się na konkretną metodę warto:
- określić grupę podmiotów i osób, które mają związek z naszym ngo,
- zbadać jakie zasoby wewnętrzne i zewnętrzne ma organizacja,
- zmapować wszystkie komunikaty jakie organizacja kieruje na zewnątrz (w przypadku Fundacji DKMS będą to np. informacje z działu medycznego, działu opieki nad danymi, działu marketingu, działu rekrutacji dawców szpiku).
Przejdź do wybranej części webinarium
00:00:00 - 00:06:11 Powitanie - jak w praktyce sformułować apel fundraisingowy, wprowadzenie
00:06:12 - 00:11:56 Co mówisz do potencjalnego darczyńcy w tym momencie? Jak wymawia się słowo „fundrasing”? Czym jest dla Ciebie fundraising pozagrantowy?
00:11:57 - 00:13:39 Jacy darczyńcy wspierają Fundację DKMS? Na czym skupić się chcąc rozpocząć fundrasing?
00:13:40 - 00:30:23 Na co zwrócić uwagę w konstruowaniu komunikatu fundraisingowego skierowanego do różnych grup darczyńców?
00:30:24 - 00:39:43 Jak podtrzymywać relacje z darczyńcą? Jak wyglądają etapy cyklu z darczyńcami?
00:39:44 - 00:45:37 Czym kierować się w doborze narzędzi fundraisingu pozagrantowego do organizacji?
00:45:38 - 00:48:42 Co jest dla Ciebie szczególnie ważne w pracy z darczyńcami indywidualnymi, w pracy fundraisera?
00:48:43 - 00:56:33 Czy podzielisz się historią fundraisingową, która jest dla Ciebie szczególnie ważna? Co inspiruje Cię do pracy fundraisera?
Z nagrania webinarium dowiesz się m.in.:
- jak formułować apele fundraisingowe w praktyce,
- jak dobrać narzędzia fundraisingu do komunikacji z różnymi grupami darczyńców,
- jak podtrzymywać relacje z darczyńcami,
- poznasz przykłady kampanii fundraisingowych skierowanych do darczyńców indywidualnych.
Dowiedz się więcej
- Obejrzyj nagranie z #1 webinarium „Jak wdrożyć fundraising pozagrantowy w Twojej organizacji?"
- Obejrzyj nagranie z #2 webinarium „Jak dobrać narzędzia fundraisingu do Twojej organizacji?”
- Obejrzyj nagranie z #3 webinarium „Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy? Materiały po webinarium ngo.pl"
- Zamów poradnik „Narzędzia fundraisingu w Polsce”
- Odwiedź serwis darowizny.ngo.pl
- Nie zbierasz darowizn na swojej stronie www? Poznaj Wpłacam
UWAGA! Było to czwarte webinarium z cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO”. W trakcie spotkań pytamy o różne modele tworzenia fundamentów niezależnego finansowania, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskiwania darowizn online. Co planujemy? Podczas 6 comiesięcznych spotkań (w pierwszym tygodniu marca - czerwca oraz września - października 2022 r.) opowiadamy, jak zbierają środki fundraiserzy i fundraiserki z organizacji o różnej skali i zasięgu działania. Rozmawiamy też m.in. o komunikatach fundraisingowych. O szczegółach kolejnych webinariów będziemy informować na bieżąco po wakacjach.
- Nagranie i materiały z pierwszego webinarium „Jak wdrożyć fundraising pozagrantowy w Twojej organizacji?" >
- Nagranie z drugiego webinarium „Jak dobrać narzędzia fundraisingu do Twojej organizacji?” >
- Nagranie z trzeciego webinarium „Jak zbierać pieniądze dla NGO na trudne tematy? Materiały po webinarium ngo.pl" >
ĆWICZENIE FUNDRAISINGOWE
Po poprzednich webinariach z cyklu „Wdrażaj fundraising w Twojej NGO” sugerowałam Wam, żebyście się zastanowili, czy regularnie zamieszczacie wezwania do działania. Przykładowo: czy w Waszej siedzibie jest skarbona? Czy osoby, które Was odwiedzają widzą, na co zbieracie i czego potrzebujecie? Czy w Waszych mediach społecznościowych pojawia się wezwanie do wpłaty? Zapraszałam również do weryfikacji haseł, które zamieszczacie.
Dziś zainspirowana rozmową z Pauliną Kasperską zachęcam do zmapowania komunikatów, jakie Twoja organizacja kieruje na zewnątrz. Paulina podała, że w przypadku Fundacji DKMS są to np. informacje z działu medycznego, działu opieki nad danymi, działu marketingu, działu rekrutacji dawców szpiku.
Co komunikuje Twoja organizacja i do kogo? Zapraszam do wypisania.
W przypadku fundacji prowadzącej teatr niezależny mogą to być np. zaproszenia na spektakle, a w przypadku schroniska dla zwierząt np. informacje o adopcji zwierzaków.
Wypisz WSZYSTKIE typy komunikatów. Zobacz, jak jest ich dużo, jak często i jakie treści zamieszczacie. Pomoże Ci to planować kalendarz komunikatów fundraisingowych.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030