Organizacje pozarządowe działają w konkretnym otoczeniu i zajmują się określonymi sprawami (np. pomagają grupom ludzi, rozwiązują problemy w lokalnej społeczności, edukują, inicjują zmiany społeczne). To, czy będą skuteczne w swoim działaniu, w dużej mierze zależy od ich społecznego postrzegania: rozpoznawalności, akceptacji, czy wreszcie zaangażowania innych ludzi w ich aktywność. Dlatego właśnie organizacje komunikują otoczeniu co robią i dlaczego, jak można je wesprzeć oraz budują swój wizerunek. A jednym ze sposobów wzmacnia wizerunku jest docieranie do mediów (a za ich pośrednictwem do ludzi).
Czy warto współpracować z mediami?
Jakie korzyści daje współpraca z mediami?
Dzięki mediom organizacje mogą:
- nagłośnić ważne problemy społeczne (konkretnej grupy, społeczności, miejsca), poinformować o nich czytelników, widzów, słuchaczy, odbiorców danego tytułu
- zdobyć poparcie dla inicjatyw realizowanych przez organizację, zachęcić do włączenia się w działania, dać konkretne wskazówki, co ludzie mają zrobić, żeby wesprzeć akcję czy przedsięwzięcie
- dotrzeć do określonych grup odbiorców, którzy czytają, słuchają, oglądają dane medium i są grupą docelową działań organizacji
- edukować w sprawie, którą się zajmują: pokazywać ludziom rozwiązania, czy zachęcać do prowadzenia/zaprzestania konkretnych działań
- budować swoją rozpoznawalność i zwiększać zaufanie, wzmacniać markę ekspercką, dzięki czemu łatwiej można zachęcić do współpracy potencjalnych partnerów, sponsorów, wolontariuszy, darczyńców.
Co organizacja może zaoferować mediom?
Organizacje mogą wiele zaoferować dziennikarzom/dziennikarkom, pamiętając o tym, że zainteresuje ich, to, co jest ważne dla ich czytelników (Co interesuje media) oraz wpisuje się w specyfikę danego tytułu. Przede wszystkim organizacje mogą oferować dostęp do:
- wiedzy o określonym problemie, potrzebie, społeczności: konkretna organizacja zajmuje się albo jakąś sprawą (np. edukacją artystyczną, rozwojem atrakcyjności turystycznej), albo grupą odbiorców (np. osoby bezrobotne, samotni starsi mieszkańcy, zdolni uczniowie liceum), albo problemem danego miejsca (np. bezpieczeństwo pieszych, nielegalne wysypiska śmieci). I w tym temacie ma aktualną, pogłębioną wiedzę, zna problem i potrzeby danego środowiska, historię tematu, ma dane, raporty. Może zaoferować dziennikarzom/dziennikarkom rzetelne, aktualne, kompleksowe informacje, dzięki czemu przedstawiciel, przedstawicielka mediów nie musi samodzielnie wykonywać żmudnego riserczu i sprawdzania wiarygodności danych.
- ekspertów, ekspertek: zajmując się daną sprawą przedstawiciele organizacji albo sami są ekspertami w tej dziedzinie, albo współpracują z takimi osobami i mogą ułatwić kontakt dziennikarzom, tym samym skracając ich czas poszukiwania odpowiednich osób do wystąpienia w programie czy wypowiedzenia się na łamach tytułu.
- ciekawych historii, inspirujących bohaterów: pomagając ludziom, pracując z konkretnymi grupami odbiorców, mamy mnóstwo historii. Pokazanie tych, których życie się zmieniło, dzięki działaniu organizacji, albo nagłośnienie losów tych, którzy wsparcia potrzebują może być bardzo cenne dla dziennikarzy. Historie i emocje (oczywiście z zachowaniem prywatności, szacunku) są ciekawe dla mediów, mogą ponieść dany temat, zainteresować nim ludzi. Chętniej bowiem będzie czytana historia zdolnej uczennicy, która dzięki programowi lokalnego stowarzyszenia wzięła udział w ciekawym kursie i może dzięki temu studiować za granicą niż lista dostępnych kursów i szkoleń tej samej organizacji wraz ze spisem dokonań władz organizacji.
- aktualności: dostarczając bieżące informacje o wydarzeniach, ciekawych spotkaniach, lokalnych przedsięwzięciach można pomóc dziennikarzom szybciej i łatwiej dostarczać atrakcyjne i aktualne treści ich czytelnikom i czytelniczkom.
Czy każda organizacja powinna współpracować z mediami?
Nie, nie każda organizacja pozarządowa musi współpracować z mediami.
Nie ma obowiązku nawiązywania kontaktów z mediami i budowania relacji. Jeśli organizacja nie widzi potencjalnych korzyści z informowania dziennikarzy o swoich działaniach, nie potrzebuje szerszego dotarcia do odbiorców czy zwiększania swojej rozpoznawalności, to nie musi poświęcać czasu na działania związane z relacjami z mediami.
Media nie są niezbędne. Media mogą być przydatne i wesprzeć społeczne działania, jeśli organizacja będzie tego chciała.
Jednak zawsze warto być przygotowanym na sytuację, gdy bez naszych starań dziennikarz, dziennikarka zainteresuje się tym, co robimy i nawiąże z naszym stowarzyszeniem, fundacją kontakt. Wtedy warto sięgnąć do dalszej części poradnika i skorzystać z naszych wskazówek. I może się okazać, że będzie to początek nowej, ciekawej przygody dla organizacji i budowania kontaktów z mediami! (teraz zobacz: O czym pamiętać podczas współpracy z mediami?).
Promocja, media społecznościowe
webinaria NGO.pl
Promocja, media społecznościowe