Strona internetowa (www) organizacji - o co na niej zadbać od strony formalnej
Nikogo nie trzeba przekonywać, że strona internetowa organizacji to ważne narzędzie komunikacyjne, informacyjne w Internecie. Często organizacje zakładają tylko profil na FB, zachęcamy jednak, żeby taką samodzielną stronę www założyć i zadbać o jej czytelność, atrakcyjność, a gdy już istnieje - koniecznie dbać o jej aktualność.
Dlaczego strona?
Strona www służy prezentacji informacji o działalności stowarzyszenia, fundacji (w postaci treści, zdjęć, grafik, filmów, plików). Może być rozbudowana o różne funkcje dla użytkowników (np. możliwość zamówienia newslettera, zapisania się na zajęcia, formularz do kontaktu).
Rola internetu jako darmowego źródła informacji nie budzi wątpliwości, a dla organizacji ważne jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców przy jak najniższych kosztach - dlatego posiadanie swojego miejsca w internecie jest obowiązkowe.
Często organizacje decydują się, aby funkcję strony www pełnił profil w serwisie społecznościowym lub blog z aktualnościami. Tak też można, ale warto jednak zadbać o to, żeby mieć choćby najprostszą stronę internetową, pełniącą funkcję Waszej wizytówki. Na pewno zdarzyło się Tobie szukać informacji o jakimś podmiocie (niekoniecznie NGO, ale np. jakiejś firmie) w internecie – jeśli nie ma ona strony internetowej, albo jest ona nieaktualna, to nie robi to dobrego wrażenia. To samo dotyczy stowarzyszeń i fundacji!
Odpowiedz sobie na pytanie z tej infografiki: Poznaj organizację pozarządową, którą wspierasz [infografika] – czy darczyńca, użytkownik szukający informacji o Twojej NGO – znajdzie te informacje na Twojej www?
Ważne! To też niebagatelny argument - strona www jest zawsze organizacji, profil w mediach społecznościowych to jednak zewnętrzna platforma, na którą nie mamy znaczącego wpływu. A własna strona www będzie zawsze “własna”.
Co powinno znaleźć się na stronie internetowej organizacji?
Projektując stronę internetową, warto skorzystać z dostępnych w internecie wskazówek dotyczących planowania treści oraz wyglądu (np. w tym artykule: Strona internetowa – centrum dowodzenia organizacji w sieci). Tu streszczamy podstawowe funkcje strony www.
Na stronie www musi znaleźć się:
1. Wizytówka, czyli streszczalny, zamknięty w kilku zdaniach komunikat o tym, czym zajmuje się organizacja, opisujący to w czytelny i przyjazny sposób.
2. Użyteczne zakładki informacyjne, w których osoba odwiedzająca Twoją stronę (użytkownik, darczyńca, dziennikarz) znajdzie:
- cele i misja organizacji (to jest w statucie, ale nie każdy będzie w nim szukał informacji),
- statut organizacji – czy warto dać na stronie intenetowej? Tak! – tutaj więcej informacji: Statut na stronie NGO? Tak!,
- skład zarządu i innych władz,
- sprawozdania finansowe i merytoryczne z działalności (to buduje wiarygodność Twojej NGO),
- opis funkcji osób zaangażowanych w działalność organizacji (pracowników, wolontariuszy itd.) - czytający chcą wiedzieć “kto za tym stoi”,
- zachęta do wpłat darowizn (jeśli je zbieracie – tutaj więcej porad: Jak przygotować stronę internetową do angażowania darczyńców i pozyskiwania wsparcia?); szukasz narzędzia do darowizn online - sprawdź wpłacam!
- dane do kontaktu (mail, telefon, w zależności od tego, jakiej formy używacie),
- odesłania do mediów społecznościowych (jeśli je prowadzicie).
Warto też dodać informację o aktualnie prowadzonych działaniach (w atrakcyjnej formie, kierując się „dziennikarskim” podejściem - niewiele osób interesuje sam fakt, że projekt „trwa” lub „rozpoczął się”. Więcej porad znajdziesz tutaj: Własne media, treści i informacje organizacji (czyli "content").
Pamiętaj! Aktualizacja strony www jest obowiązkowa! Nieaktualna strona osłabia wiarygodność organizacji.
Zadbaj o sponsorów
Instytucje przekazujące pieniądze na realizację projektu oczekują, że organizacja będzie o tym fakcie informować. Ma to znaczenie przy działaniach promocyjnych: grantodawca chce zobaczyć np. na ulotkach, plakatach, stronie internetowej swoje logo. Wymogi dotyczące informowania o wsparciu finansowym znajdują się najczęściej w umowie zawieranej pomiędzy organizacją a grantodawcą. Często grantodawcy, poza wytycznymi w umowie, mają dodatkowe dokumenty (np. podręcznik), które precyzują zasady informowania o wsparciu.
Najczęściej grantodawca przekazuje organizacji wskazówki oraz udostępnia (np. na swojej stronie internetowej) wszystkie niezbędne wersje logotypów (w tym te w rozdzielczości i formatach wymaganych przy projektach graficznych).
Technika też się liczy!
Zwróć uwagę na techniczne aspekty, które uczynią stronę lepiej „widzialną” w internecie i sprawią, że użytkownicy szybciej do nas dotrą:
- optymalizacja strony: modyfikacja treści oraz zmiany w kodzie strony, które pozwalają na lepsze jej dopasowanie do wymogów wyszukiwarek i przeglądarek internetowych,
- pozycjonowanie strony: pozyskiwanie odnośników (odsyłaczy, linków) z innych serwisów, które m.in. wpływają na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Więcej o stronie internetowej, w tym jak ją zaplanować, o co zadbać, dowiesz się na naszych webinarach: SCWO: Wszystko o stronie www fundacji i stowarzyszenia [cykl webinariów portalu ngo.pl]
Skorzystaj z gotowych rozwiązań - stwórz profil Twojej organizacji w spisie organizacji pozarządowych ngo.pl
Spis organizacji w portalu ngo.pl to najpopularniejsze w internecie źródło informacji o działających w Polsce organizacjach pozarządowych. Informacji szukają tu urzędnicy i urzędniczki, media, osoby chcące wesprzeć finansowo wybraną organizację, wolontariusze i wolontariuszki.
Spis jest regularnie zasilany podstawowymi danymi rejestrowymi z KRS i REGON. Każda organizacja może samodzielnie zarządzać swoim profilem w spisie i umieszczać w nim informacje.
Korzyści:
- zaktualizowane profile organizacji ze spisu mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google;
- w ciągu jednego dnia spis.ngo.pl odwiedza ponad 7.000 unikalnych użytkowników – to doskonałe miejsce do promowania działań Twojej organizacji;
- profil może wspomagać finansowanie Twojej organizacji - umieść w nim apel o wpłaty darowizn wraz z numerem konta oraz bezpośrednie linki do zbiórek w portalach crowdfundingowych;
- dbanie o rzetelność i aktualność informacji uwiarygodnia ją - upubliczniaj w spisie coroczne sprawozdania z działalności (lub bezpośrednie linki do nich), kwoty zebrane w ramach darowizn i 1% podatku.
Jeśli Twoja organizacja nie ma własnej strony internetowej, profil może ją z powodzeniem zastąpić. Portal ngo.pl nie pobiera żadnych opłat za prowadzenie i promowanie profilu Twojej organizacji i nie wykorzystuje danych do celów komercyjnych.
Więcej informacji znajdziesz tutaj: SPIS.NGO.PL. Zaopiekuj się profilem Twojej organizacji i zbieraj darowizny.
Prawo i obowiązki
webinaria NGO.pl
webinaria NGO.pl