Poradnik - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Nie znalazłeś/-łaś w poradnik.ngo.pl odpowiedzi na swoje pytanie? Napisz info@ngo.pl, zadzwoń 22 828 91 21, pon.-pt. g. 9-13

Strona internetowa (www) organizacji - o co na niej zadbać od strony formalnej

Reklama

Menu Na skróty

Pomogliśmy?

Pomóż nam pomagać dalej Wspieraj NGO.PL

Dzięki Twojej darowiźnie powstaną nowe artykuły, porady i specjalistyczne opracowania, dostępne bezpłatnie dla wszystkich organizacji.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że strona internetowa organizacji to ważne narzędzie komunikacyjne, informacyjne w Internecie. Często organizacje zakładają tylko profil na FB, zachęcamy jednak, żeby taką samodzielną stronę www założyć i zadbać o jej czytelność, atrakcyjność, a gdy już istnieje - koniecznie dbać o jej aktualność.

1

Dlaczego strona?

Strona www służy prezentacji informacji o działalności stowarzyszenia, fundacji (w postaci treści, zdjęć, grafik, filmów, plików). Może być rozbudowana o różne funkcje dla użytkowników (np. możliwość zamówienia newslettera, zapisania się na zajęcia, formularz do kontaktu).

Rola internetu jako darmowego źródła informacji nie budzi wątpliwości, a dla organizacji ważne jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców przy jak najniższych kosztach - dlatego posiadanie swojego miejsca w internecie jest obowiązkowe.

Często organizacje decydują się, aby funkcję strony www pełnił profil w serwisie społecznościowym lub blog z aktualnościami. Tak też można, ale warto jednak zadbać o to, żeby mieć choćby najprostszą stronę internetową, pełniącą funkcję Waszej wizytówki. Na pewno zdarzyło się Tobie szukać informacji o jakimś podmiocie (niekoniecznie NGO, ale np. jakiejś firmie) w internecie – jeśli nie ma ona strony internetowej, albo jest ona nieaktualna, to nie robi to dobrego wrażenia. To samo dotyczy stowarzyszeń i fundacji!

Odpowiedz sobie na pytanie z tej infografiki: Poznaj organizację pozarządową, którą wspierasz [infografika] – czy darczyńca, użytkownik szukający informacji o Twojej NGO – znajdzie te informacje na Twojej www?

Ważne! To też niebagatelny argument - strona www jest zawsze organizacji, profil w mediach społecznościowych to jednak zewnętrzna platforma, na którą nie mamy znaczącego wpływu. A własna strona www będzie zawsze “własna”.

Reklama
2

Co powinno znaleźć się na stronie internetowej organizacji?

Projektując stronę internetową, warto skorzystać z dostępnych w internecie wskazówek dotyczących planowania treści oraz wyglądu (np. w tym artykule: Strona internetowa – centrum dowodzenia organizacji w sieci). Tu streszczamy podstawowe funkcje strony www.

Na stronie www musi znaleźć się:

1. Wizytówka, czyli streszczalny, zamknięty w kilku zdaniach komunikat o tym, czym zajmuje się organizacja, opisujący to w czytelny i przyjazny sposób.

2. Użyteczne zakładki informacyjne, w których osoba odwiedzająca Twoją stronę (użytkownik, darczyńca, dziennikarz) znajdzie:

  • cele i misja organizacji (to jest w statucie, ale nie każdy będzie w nim szukał informacji),
  • statut organizacji – czy warto dać na stronie intenetowej? Tak! – tutaj więcej informacji: Statut na stronie NGO? Tak!,
  • skład zarządu i innych władz,
  • sprawozdania finansowe i merytoryczne z działalności (to buduje wiarygodność Twojej NGO),
  • opis funkcji osób zaangażowanych w działalność organizacji (pracowników, wolontariuszy itd.) - czytający chcą wiedzieć “kto za tym stoi”,
  • zachęta do wpłat darowizn (jeśli je zbieracie – tutaj więcej porad: Jak przygotować stronę internetową do angażowania darczyńców i pozyskiwania wsparcia?); szukasz narzędzia do darowizn online - sprawdź wpłacam!
  • dane do kontaktu (mail, telefon, w zależności od tego, jakiej formy używacie),
  • odesłania do mediów społecznościowych (jeśli je prowadzicie).

Warto też dodać informację o aktualnie prowadzonych działaniach (w atrakcyjnej formie, kierując się „dziennikarskim” podejściem - niewiele osób interesuje sam fakt, że projekt „trwa” lub „rozpoczął się”. Więcej porad znajdziesz tutaj: Własne media, treści i informacje organizacji (czyli "content").

Pamiętaj! Aktualizacja strony www  jest obowiązkowa! Nieaktualna strona osłabia wiarygodność organizacji.

3

Zadbaj o sponsorów

Instytucje przekazujące pieniądze na realizację projektu oczekują, że organizacja będzie o tym fakcie informować. Ma to znaczenie przy działaniach promocyjnych: grantodawca chce zobaczyć np. na ulotkach, plakatach, stronie internetowej swoje logo. Wymogi dotyczące informowania o wsparciu finansowym znajdują się najczęściej w umowie zawieranej pomiędzy organizacją a grantodawcą. Często grantodawcy, poza wytycznymi w umowie, mają dodatkowe dokumenty (np. podręcznik), które precyzują zasady informowania o wsparciu.

Najczęściej grantodawca przekazuje organizacji wskazówki oraz udostępnia (np. na swojej stronie internetowej) wszystkie niezbędne wersje logotypów (w tym te w rozdzielczości i formatach wymaganych przy projektach graficznych).

4

Technika też się liczy!

Zwróć uwagę na techniczne aspekty, które uczynią stronę lepiej „widzialną” w internecie i sprawią, że użytkownicy szybciej do nas dotrą:

  • optymalizacja strony: modyfikacja treści oraz zmiany w kodzie strony, które pozwalają na lepsze jej dopasowanie do wymogów wyszukiwarek i przeglądarek internetowych,
  • pozycjonowanie strony: pozyskiwanie odnośników (odsyłaczy, linków) z innych serwisów, które m.in. wpływają na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Więcej o stronie internetowej, w tym jak ją zaplanować, o co zadbać, dowiesz się na naszych webinarach: SCWO: Wszystko o stronie www fundacji i stowarzyszenia [cykl webinariów portalu ngo.pl]

5

Skorzystaj z gotowych rozwiązań - stwórz profil Twojej organizacji w spisie organizacji pozarządowych ngo.pl

Spis organizacji w portalu ngo.pl to najpopularniejsze w internecie źródło informacji o działających w Polsce organizacjach pozarządowych. Informacji szukają tu urzędnicy i urzędniczki, media, osoby chcące wesprzeć finansowo wybraną organizację, wolontariusze i wolontariuszki.

Spis jest regularnie zasilany podstawowymi danymi rejestrowymi z KRS i REGON. Każda organizacja może samodzielnie zarządzać swoim profilem w spisie i umieszczać w nim informacje. 

Korzyści:

  • zaktualizowane profile organizacji ze spisu mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google;
  • w ciągu jednego dnia spis.ngo.pl odwiedza ponad 7.000 unikalnych użytkowników – to doskonałe miejsce do promowania działań Twojej organizacji;
  • profil może wspomagać finansowanie Twojej organizacji - umieść w nim apel o wpłaty darowizn wraz z numerem konta oraz bezpośrednie linki do zbiórek w portalach crowdfundingowych;
  • dbanie o rzetelność i aktualność informacji uwiarygodnia ją - upubliczniaj w spisie coroczne sprawozdania z działalności (lub bezpośrednie linki do nich), kwoty zebrane w ramach darowizn i 1% podatku.

Jeśli Twoja organizacja nie ma własnej strony internetowej, profil może ją z powodzeniem zastąpić. Portal ngo.pl nie pobiera żadnych opłat za prowadzenie i promowanie profilu Twojej organizacji i nie wykorzystuje danych do celów komercyjnych.

Więcej informacji znajdziesz tutaj: SPIS.NGO.PL. Zaopiekuj się profilem Twojej organizacji i zbieraj darowizny.

Przeczytaj też

Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?

Komentarze

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.