Projekty partnerskie realizowanie przez organizacje mogą mieć różny charakter. Ich rozliczanie zależy zarówno od rodzaju projektu, jak i od zasad, które narzucają przepisy. Dlatego warto jasno ustalić reguły współpracy i podział zadań oraz kosztów, a także sposób ich rozliczania - mówi doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Dostaliśmy dotację z naszego urzędu miasta. Działania realizowaliśmy wspólnie z innym stowarzyszeniem i część wkładu własnego stanowią faktury tego stowarzyszenia. Teraz urząd, przy rozliczeniu dotacji, kwestionuje nam ten wkład własny, twierdząc, że dotacja była udzielona tylko nam i że nie mogą tego wkładu własnego przyjąć. Czy słusznie?
ODPOWIEDŹ DORADCZYNI SERWISU PORADNIK.NGO.PL
Wspólne działanie – wspólna oferta
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która szczegółowo reguluje zasady współpracy pomiędzy organizacjami i samorządowymi jednostkami administracji publicznej, przewiduje taką możliwość, aby dwie lub więcej organizacje złożyły ofertę wspólną na realizację zadania publicznego.
W ofercie takiej powinny być, oprócz wszelkich informacji związanych z planowanym zadaniem publicznym (przygotowanych zgodnie z ogłoszonym formularzem oferty i wytycznymi do danego konkursu), dodatkowe informacje właściwe dla oferty wspólnej: informacja jakie zadania będą realizowali poszczególni partnerzy oraz sposób ich reprezentacji.
Jeżeli oferta złożona przez kilka organizacji zostanie wybrana do realizacji, zadania urząd przygotowuje i podpisuje jedną umowę z wszystkim partnerami. Każda z organizacji ma wyliczoną swoją część dotacji, która zostaje przelana bezpośrednio na jej konto bankowe. Organizacje po zrealizowaniu wspólnego projektu, składają wspólne sprawozdanie (analogicznie do wspólnego wniosku).
W takiej sytuacji, jest możliwe, że wkład własny jest pokrywany tylko przez jedną organizację, o ile tak było przewidziane w kosztorysie w składanej ofercie i w podpisanej umowie.
Wspólne działanie – odrębne rozliczenie
Zupełne inna sytuacja ma miejsce wówczas, gdy dwie lub więcej organizacji realizują wspólnie projekt, ale o dotację (wsparcie realizacji zadania publicznego) występuje jedna z nich. Dotacja jest przyznana jednej organizacji, to z nią jest zawarta umowa, a w rozliczeniu są składane tylko dokumenty zaksięgowane przez tę organizację, która otrzymała dotację. W rozliczeniu dotacji organizacja uwzględnia tylko te faktury, rachunki czy inne dokumenty finansowe, które świadczą o rzeczywistym poniesieniu kosztów prze te organizację. Nie można zatem rozliczać wydatków które poniósł inny podmiot (i które są wystawione na inny podmiot). Dotyczy to zarówno kosztów finansowanych z dotacji, jak i zadeklarowanego wkładu własnego. Odpowiadając na pytanie
W tym przypadku, kiedy oferta była złożona przez jedną organizację i i urząd zawarł umowę na realizację zadania tylko z nią, nie ma możliwości rozliczenia wkładu poniesionego przez inną organizację. Zastrzeżenia urzędu co do sposobu wydatkowania dotacji i jej rozliczenia są słuszne. Organizacja zostanie prawdopodobnie poproszona o zwrot części dotacji w wysokości równej zadeklarowanemu wkładowi własnemu.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Art. 14.
2. Dwie lub więcej organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 działające wspólnie mogą złożyć ofertę wspólną.
3. Oferta wspólna wskazuje:
1) jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego będą wykonywać poszczególne organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3;
2) sposób reprezentacji podmiotów, o których mowa w ust. 2, wobec organu administracji publicznej.
4. Umowę zawartą między organizacjami pozarządowymi lub podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, określającą zakres ich świadczeń składających się na realizację zadania publicznego, załącza się do umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego.
Art. 16.
4. Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. Organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, z którymi organ administracji publicznej zawarł umowę, o której mowa w ust. 1, mogą zlecić realizację zadania publicznego wybranym, w sposób zapewniający jawność i uczciwą konkurencję organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, niebędącym stronami umowy, odpowiednio o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie zadania publicznego.