Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Od 20 lat portal ngo.pl bezpłatnie pomaga organizacjom pozarządowym. Pomóż nam pomagać dalej. Wspieraj NGO w PL

Kampanie społeczne i inne formy obecności OPP w mediach publicznych

Reklama

Kampanie społeczne prowadzone przez organizacje pożytku publicznego mogą wykorzystywać media publiczne. Ustawa o działalności pożytku daje OPP uprawnienia do bezpłatnego czasu antenowego.

1

Historia współpracy organizacji pożytku publicznego z mediami

"Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają organizacjom pożytku publicznego nieodpłatne informowanie o ich działalności na zasadach określonych w przepisach odrębnych" – mówi artykuł 26 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przez długie lata od uchwalenia tego przepisu był on martwy. Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji precyzujące zasady wykorzystania czasu antenowego przez organizacje pożytku publicznego pojawiło się dopiero w 2011 roku.

Reklama
2

Kampanie społeczne i inne rodzaje audycji

Uprawnienie do bezpłatnego czasu antenowego to uprawnienie wyłącznie organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie czy fundacja, która nie ma zarejestrowanego statusu pożytku nie uzyska dostępu do radia czy telewizji, w ramach uprawnienia opisanego w art. 26 ustawy.

Ustawa o pożytku hasłowo kreśli mediowy przywilej OPP (zobacz cytat z początku artykułu) i od razu odsyła do odrębnych przepisów.

Te przepisy, z doprecyzowaniem uprawnień organizacji pożytku, znajdujemy w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 29 kwietnia 2011 r. w sprawie trybu postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Rozporządzenie mówi o trzech rodzajach audycji. Pierwszy rodzaj to audycje informacyjne, publicystyczne i dokumentalne, przygotowywane przez samą telewizję czy radio publiczne. Organizacje pożytku są bohaterami tych audycji. Drugi to audycje informujące o zasadach przekazywania 1% – one również w myśl rozporządzenia mają powstawać w TVP i Polskim Radiu.

Trzeci rodzaj to audycje prezentujące kampanie społeczne. W tym przypadku materiału nie przygotowuje publiczny nadawca. Tworzy go sama organizacja, a następnie dostarcza do emisji.

W poradnik.ngo.pl opisujemy możliwości związane z tym właśnie trzecim rodzajem audycji wymienianym w rozporządzeniu, kiedy OPP wykorzystuje bezpłatny czas antenowy produkując spot i wysyłając go do emisji w TVP i (lub) Polskim Radiu.

Potrzebujesz pomocy w innej formie? Masz konkretne pytanie?
Poniedziałek-piątek 9:00-13:00
Do wypełnienia na stronie
Poniedziałek-piątek 9:00-17:00
Komentarze
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.