Jak wygląda kampania społeczna OPP (co może znaleźć się w spocie)
Promowanie własnej organizacji nie jest kampanią społeczną. Należy też unikać akcji wyłącznie o charakterze fundraisingowym.
Co może znaleźć się w spocie, a czego nie
Określenia czym jest kampania społeczna, ani wskazówek jakimi kryteriami kierują się osoby decydujące czy dana kampania może zostać wyemitowana, w rozporządzeniu KRRiT nie znajdziemy (o rozporządzeniu pisaliśmy we wstępie: Kampanie społeczne i inne formy obecności OPP w mediach publicznych). Wskazówki, kryteria znajdują się w wewnętrznych dokumentach publicznej telewizji i radia (uchwały i regulaminy). Dokumenty te będą również opisywały procedurę wnioskowania o wyemitowanie spotu.
Zobacz
zgłaszasz spot do TELEWIZJI www.centruminformacji.tvp.pl
zgłaszasz spot do RADIA www.polskieradio.pl
Czego na pewno należy unikać w spocie?
- Promowania wyłącznie własnej organizacji (należy przedstawić PROBLEM SPOŁECZNY)
- Promocji innych podmiotów (również produktów) – oznacza to np. opanowanie wyrobionego w wielu organizacjach odruchu zamieszczania gdzie się da loga sponsora
- Akcji fundraisingowych, namawiania do przekazania środków (z podawaniem kont, numerów KRS itp.)
Co jeszcze wyklucza spot z emisji?
Przesyłane zarówno do telewizji, jak i radia materiały nie mogą m.in.:
- propagować działań sprzecznych z prawem i polską racją stanu
- propagować postaw i poglądów sprzecznych z dobrymi obyczajami i dobrem społecznym, w szczególności treści dyskryminujących ze względu na cechy prawnie chronione (rasę, płeć, narodowość, religię czy orientację seksualną)
- sprzyjać zachowaniom zagrażającym środowisku naturalnemu
- naruszać obowiązku szanowania przekonań religijnych odbiorców, a zwłaszcza chrześcijańskiego systemu wartości
- nawoływać do nienawiści lub przemocy na tle wyznaniowym, rasowym czy etnicznym
(chcąc zapoznać się z pełną lista wykluczeń należy sięgnąć do dokumentów wewnętrznych telewizji i radia).
Produkcja spotu (szczególnie do telewizji) jest najczęściej kosztowna. Ponieważ nie mamy pewności, czy zostanie on przyjęty, można najpierw przesłać scenariusz (storyboard), do zaopiniowania. Pozwoli to uniknąć zbędnej pracy i sporego wydatku (jeśli kampania nie zostanie przyjęta). Kampanie OPP i przygotowane do nich materiały będą oceniać Komisja i Zespoł ds. Kampanii Społecznych.
Organizacje opowiadają o swoich doświadczeniach przy zgłaszaniu kampanii do telewizji:
Skorzystaj z materiałów, które powstały w ramach współpracy z projektem "Watch it!":
zobacz też w serwisie Watch it!