Kampanie społeczne i inne formy obecności OPP w mediach publicznych
Kampanie społeczne prowadzone przez organizacje pożytku publicznego mogą wykorzystywać media publiczne. Ustawa o działalności pożytku daje OPP uprawnienia do bezpłatnego czasu antenowego.
Historia współpracy organizacji pożytku publicznego z mediami
"Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają organizacjom pożytku publicznego nieodpłatne informowanie o ich działalności na zasadach określonych w przepisach odrębnych" – mówi artykuł 26 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Przez długie lata od uchwalenia tego przepisu był on martwy. Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji precyzujące zasady wykorzystania czasu antenowego przez organizacje pożytku publicznego pojawiło się dopiero w 2011 roku.
Kampanie społeczne i inne rodzaje audycji
Uprawnienie do bezpłatnego czasu antenowego to uprawnienie wyłącznie organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie czy fundacja, która nie ma zarejestrowanego statusu pożytku nie uzyska dostępu do radia czy telewizji, w ramach uprawnienia opisanego w art. 26 ustawy.
Ustawa o pożytku hasłowo kreśli mediowy przywilej OPP (zobacz cytat z początku artykułu) i od razu odsyła do odrębnych przepisów.
Te przepisy, z doprecyzowaniem uprawnień organizacji pożytku, znajdujemy w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 29 kwietnia 2011 r. w sprawie trybu postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
Rozporządzenie mówi o trzech rodzajach audycji. Pierwszy rodzaj to audycje informacyjne, publicystyczne i dokumentalne, przygotowywane przez samą telewizję czy radio publiczne. Organizacje pożytku są bohaterami tych audycji. Drugi to audycje informujące o zasadach przekazywania 1% – one również w myśl rozporządzenia mają powstawać w TVP i Polskim Radiu.
Trzeci rodzaj to audycje prezentujące kampanie społeczne. W tym przypadku materiału nie przygotowuje publiczny nadawca. Tworzy go sama organizacja, a następnie dostarcza do emisji.
W poradnik.ngo.pl opisujemy możliwości związane z tym właśnie trzecim rodzajem audycji wymienianym w rozporządzeniu, kiedy OPP wykorzystuje bezpłatny czas antenowy produkując spot i wysyłając go do emisji w TVP i (lub) Polskim Radiu.