Rejestrując fundację w Krajowym Rejestrze Sądowym, czytelnik ngo.pl dowiedział się, że organem nadzoru – oprócz ministra właściwego ze względu na zakres działania fundacji – jest także prezydent miasta. Doradczyni wyjaśnia, z czego to wynika.
Wstęp
PYTANIE CZYTELNIKA NGO.PL
Jesteśmy w trakcie rejestracji fundacji z siedzibą w Słupsku. Dostaliśmy informację z KRS, że mamy uzupełnić złożone dokumenty (chodzi o brak jednej uchwały). Przy okazji sąd też w informacji napisał, że mamy poprawić formularz KRS-W20, dopisując jako drugi organ nadzoru, prócz ministra, również Prezydenta Słupska. Nasze działania związane są z edukacją i jako organ nadzoru w statucie i oświadczeniu wskazaliśmy Ministra Edukacji Narodowej. Czy to znaczy, że musimy zmienić statut i wpisać też Prezydenta? Czy musimy też wpisać tę informację w oświadczeniu?
DORADCZYNI SERWISU PORADNK NGO.PL ODPOWIADA
Zgodnie z prawem fundacja podlega nadzorowi administracji rządowej i samorządowej. Organem nadzoru nad fundacją ze strony administracji rządowej jest minister właściwy ds. fundacji, wskazywany ze względu na cele, dla jakich została powołana fundacja i zakres działania ministerstwa. Jeśli cele są z różnego zakresu np. związane z edukacją i ochroną środowiska, fundator wskazuje jednego z ministrów – tego, z którym wiążą się główne cele fundacji. Przy wyborze właściwego ministerstwa pomocna może ustawa o działach administracji rządowej określająca zakres działania ministerstw oraz szczegółowe informacje o zadaniach udostępniane na stronach internetowych poszczególnych ministerstw. Informację o wyborze „swojego” ministra zamieszcza się w statucie fundacji. Dodatkowo fundator sporządza oświadczenie w tej sprawie. Jest ono załącznikiem do wniosku o rejestrację fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Drugi organ nadzoru, ze strony administracji samorządowej, jest związany z przynależnością terytorialną. Jest nim starosta powiatu, na terenie którego mieści się siedziba fundacji. W miastach na prawach powiatu są to prezydenci miast. W związku z tym, że nadzór samorządowy ma związek z miejscowością, w której mieści się siedziba fundacji, a jest to informacja podawana w statucie, nie ma potrzeby osobnego zapisu statutowego dotyczącego tej kwestii. Fundator nie składa również odrębnego oświadczenia, w którym wskazywałby starostę. Sam wybór miejscowości siedziby to wskazanie również powiatu, a tym samym organu sprawującego nadzór.
Wpis do KRS
Składając wniosek o rejestrację fundacji w KRS, fundacja wypełnia formularz rejestracyjny – KRS-W20. Podaje tam m.in. informacje o organie nadzoru. Wpisuje zarówno wybranego przez siebie ministra oraz starostę powiatu, na terenie którego mieści się siedziba fundacji. Dodatkowo do wniosku dołączane jest oświadczenie o wyborze ministra potwierdzające tę informację.
Po zarejestrowaniu fundacji sąd informuje ministra oraz starostę o powstaniu nowej fundacji, przesyłając im także jej statut.
Przykładowo wypełnione formularze dotyczące zakładania fundacji dostępne są w serwisie poradnik.ngo.pl: http://poradnik.ngo.pl/formularze-zakladanie-fundacji.
Odpowiadając na pytanie:
Fundacja nie musi zmieniać statutu. Jednak składając ponownie poprawiony wniosek do KRS, w formularzu KRS-W20, w polu 50 należy wpisać zarówno Ministra Edukacji Narodowej, jak i Prezydenta Miasta Słupska.
Podstawa prawna
Ustawa o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r.
Art. 5. 1. Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
2. Fundator może wskazać ministra właściwego ze względu na cele fundacji. Oświadczenie fundatora w tej sprawie powinno być dołączone do statutu i przekazane sądowi prowadzącemu rejestr fundacji.
Art. 9.
(…) 2. O wpisaniu fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego sąd zawiadamia ministra właściwego ze względu na zakres jego działania oraz cele fundacji, zwanego dalej „właściwym ministrem”, oraz właściwego ze względu na siedzibę fundacji starostę, przesyłając jednocześnie statut.
3. Jeżeli cele fundacji wkraczają w zakres działania dwóch lub więcej ministrów, sąd zawiadamia o wpisaniu fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego, wraz z przesłaniem statutu, właściwego ministra, z którego zakresem działania wiążą się główne cele fundacji.
Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
Art. 52
(…)
4. Przy rejestracji stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w dziale 1 wpisuje się organ sprawujący nadzór.